Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrandsdal, Einar
dc.contributor.authorPresthus, Andreas Nikolai
dc.contributor.authorBlokkdal, Morten Hagen
dc.date.accessioned2018-09-14T11:49:30Z
dc.date.available2018-09-14T11:49:30Z
dc.date.issued2018-06-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562695
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å kunne bidra til mer kunnskap om kommunikasjon, psykologiske kontrakter og ulike lederstiler i fjernledelse sammenlignet nærledelse. Det teoretiske rammeverket har i hensikt å belyse ulike sider ved problemstillingen og forskningsspørsmålene. Kommunikasjonen har endret seg etter at vi fikk nye kommunikasjonskanaler. Med tanke på psykologiske kontrakter vil dette kunne påvirke hvilke forpliktelser og forventinger lederen og medarbeiderne har til hverandre. Til slutt har vi brukt ulike teorier om transaksjonsledelse, laissez-faire-ledelse og transformasjonsledelse for å se hvilke lederstiler som preger fjernledelse og nærledelse. Denne studien har hatt en kvalitativ tilnærming, hvor det benyttes et eksplorerende forskningsdesign. Vi har gjennomført semistrukturerte intervjuer med ulike intervjuobjekter i Direktoratet for forvaltning- og IKT (Difi). I tillegg ble det besvart et hjelpeskjema etter hvert intervju, slik at vi fikk mer informasjon på kort tid. I drøftelsen og resultatene synes det at kommunikasjon og informasjon i fjernledelse påvirkes i liten grad sammenlignet med nærledelse. Av resultatene trekkes det frem at kommunikasjonskanalene som bukes i fjernledelse kan føre til at kommunikasjonen blir mer formell. Det kan derfor være nødvendig med tydelighet i kommunikasjonen for å skape en trygghet i relasjonen mellom lederen og fjernmedarbeiderne. Det viser seg at for å få informasjon er det mer viktig med tilgjengelighet, enn at lederen er tilstede på samme lokasjon. Når det gjelder de psykologiske kontraktene blir de i likhet med kommunikasjonen og informasjonen påvirket i liten grad sammenlignet med nærledelse. Resultatene peker mot at individuelle forskjeller påvirker forpliktelsene og forventingene mer enn det fjern- og nærledelse gjør. Lederne ser ut til å velge samme lederstil enten de er i rollen som fjern- eller nærleder. Dette bekreftes gjennom svarene deres i hjelpeskjemaet. Hvilken stil som praktiseres syns mer situasjons- og individuelt betinget enn om medarbeideren er fjern. Selv mener lederne at transformasjonsledelse best beskriver deres praksis ovenfor begge medarbeidergruppene. Vi hadde en antakelse om at fjernmedarbeidere i høyere grad enn nærmedarbeidere ville oppleve transaksjonsledelse og laissez-faire-ledelse. Dette stemmer for transaksjonsledelse, men bare til en viss grad for laissez-faire-ledelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2018;
dc.subjectfjernledelsenb_NO
dc.subjectnærledelsenb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectlaissez-faire-ledelsenb_NO
dc.subjecttransaksjonsledelsenb_NO
dc.subjecttransformasjonsledelsenb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.titleFjernledelse kontra nærledelse: Kommunikasjon, psykologiske kontrakter og lederstiler.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1264]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel