Grade correspondence between internal and external examiners of occupational therapy students’ bachelor theses
Bonsaksen, Tore; Thørrisen, Mikkel Magnus; Sveen, Unni; Kjeken, Ingvild; Aas, Randi Wågø; Lund, Anne
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2566470Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Bonsaksen, T. et al. (2018) Grade correspondence between internal and external examiners of occupational therapy students’ bachelor theses. UNIPED, 41(3), pp. 319-330. 10.18261/ISSN.1893-8981-2018-03-11Sammendrag
Karakterene som studenter får er vesentlige for fremtidige ansettelser. Derfor er det viktig at vurderingen av studentenes bacheloroppgave i siste studieår blir gitt på en rettferdig måte. Hensikten med denne studien var å vurdere nivået av karaktersamsvar mellom interne og eksterne sensorer på ergoterapistudenters bacheloroppgaver, og å vurdere det overordnede karakternivået, slik dette var foreslått av intern og ekstern sensor før samsensur. De foreslåtte karakterene for 67 bacheloroppgaver ble analysert. Absolutt karaktersamsvar mellom intern og ekstern sensor ble estimert som andelen av oppgavene hvor de to sensorene foreslo eksakt lik karakter (prosent enighet), mens konsistens i karaktersamsvar ble estimert ved intraklassekorrelasjon (ICC). Det var absolutt enighet mellom de to sensorene i vurderingen av 33 av de 67 oppgavene (49.3 %), og konsistensen i karaktersamsvar var også høy (ICC = 0.81, 95 % CI [0.68, 0.88], p < 0.001). Resultatene fra studien viser et høyt nivå av samsvar mellom interne og eksterne sensorers vurdering av bacheloroppgaver i ergoterapi. Interne sensorer er mer tilbøyelige til å gi bedre karakterer enn eksterne sensorer. Dette støtter fortsatt bruk av to sensorer for å sikre kvalitet i karaktersettingen, og fornyet innsats for å bedre samsvaret mellom sensorene.