Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBonsaksen, Tore
dc.contributor.authorThørrisen, Mikkel Magnus
dc.contributor.authorSveen, Unni
dc.contributor.authorKjeken, Ingvild
dc.contributor.authorAas, Randi Wågø
dc.contributor.authorLund, Anne
dc.date.accessioned2018-10-04T12:34:13Z
dc.date.available2018-10-04T12:34:13Z
dc.date.created2017-09-30T09:48:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationBonsaksen, T. et al. (2018) Grade correspondence between internal and external examiners of occupational therapy students’ bachelor theses. UNIPED, 41(3), pp. 319-330.nb_NO
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2566470
dc.description.abstractKarakterene som studenter får er vesentlige for fremtidige ansettelser. Derfor er det viktig at vurderingen av studentenes bacheloroppgave i siste studieår blir gitt på en rettferdig måte. Hensikten med denne studien var å vurdere nivået av karaktersamsvar mellom interne og eksterne sensorer på ergoterapistudenters bacheloroppgaver, og å vurdere det overordnede karakternivået, slik dette var foreslått av intern og ekstern sensor før samsensur. De foreslåtte karakterene for 67 bacheloroppgaver ble analysert. Absolutt karaktersamsvar mellom intern og ekstern sensor ble estimert som andelen av oppgavene hvor de to sensorene foreslo eksakt lik karakter (prosent enighet), mens konsistens i karaktersamsvar ble estimert ved intraklassekorrelasjon (ICC). Det var absolutt enighet mellom de to sensorene i vurderingen av 33 av de 67 oppgavene (49.3 %), og konsistensen i karaktersamsvar var også høy (ICC = 0.81, 95 % CI [0.68, 0.88], p < 0.001). Resultatene fra studien viser et høyt nivå av samsvar mellom interne og eksterne sensorers vurdering av bacheloroppgaver i ergoterapi. Interne sensorer er mer tilbøyelige til å gi bedre karakterer enn eksterne sensorer. Dette støtter fortsatt bruk av to sensorer for å sikre kvalitet i karaktersettingen, og fornyet innsats for å bedre samsvaret mellom sensorene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectkarakterernb_NO
dc.subjectbacheloroppgavenb_NO
dc.subjectergoterapinb_NO
dc.subjecthøyere utdanningnb_NO
dc.subjectkaraktersettingnb_NO
dc.subjectvurderingnb_NO
dc.titleGrade correspondence between internal and external examiners of occupational therapy students’ bachelor thesesnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber319-330nb_NO
dc.source.volume41nb_NO
dc.source.journalUNIPEDnb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/ISSN.1893-8981-2018-03-11
dc.identifier.cristin1500775
cristin.unitcode217,0,0,0
cristin.unitnameUniversitetet i Stavanger
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal