dc.contributor.advisor | Øverland, Klara | |
dc.contributor.author | Digranes, Vilde Skau | |
dc.date.accessioned | 2018-11-09T12:35:33Z | |
dc.date.available | 2018-11-09T12:35:33Z | |
dc.date.issued | 2017-07-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2571818 | |
dc.description | Master's thesis in Special education *KAR* | nb_NO |
dc.description.abstract | Sammendrag
Bakgrunn
Norge har en grunnlov som forbyr vold og overgrep mot barn. Likevel utsettes
barn for overgrep stadig vekk, og vi vet det er store mørketall. Å identifisere barn
som er utsatt for overgrep samt å forebygge ved å gi barn kunnskap om overgrep
er måter å få stoppet overgrepene på, og det var dette som var bakgrunnen for
oppgaven.
Formål
Formålet med studien var å gi overgrep mot barn en stemme gjennom å studere
fenomenet i pedagogisk sammenheng. Jeg ønsket å studere skolens erfaringer
med seksuelle overgrep mot barn. Ønsket var å få økt innsikt i hvilke erfaringer
skolen har med forebyggende mot seksuelle overgrep, og hvilke erfaringer
skolen har med identifisering av overgrepsutsatte barn. Jeg ønsket å studere
nærmere hvilke muligheter for forebygging og identifisering som ligger i skolen.
Utvalg
Utvalget bestod av tre informanter, to lærere og en helsesøster. Begge kjønn var
representert. Alle har erfaring med å ha arbeidet i norsk grunnskole.
Informantene ble rekruttert ved strategisk tilgjengelighetsutvalg.
Metode
Kvalitative semi-strukturerte forskningsintervjuer ble anvendt som metode for å
samle inn datamateriale til studien.
Resultat
Resultatene viste at skolen er en unik arena for forebygging og identifisering av
barn som er utsatt for seksuelle overgrep. Fordi nesten alle barn går i skolen,
møter ansatte i skolen mange barn og er dermed i en posisjon til å kunne
identifisere seksuelle overgrep samt gi forebyggende undervisning til mange
barn samtidig. Samarbeidet mellom lærere og helsesøstre ser ut til å være av
betydning. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | seksuelle overgrep | nb_NO |
dc.subject | forebygging | nb_NO |
dc.subject | identifisering | nb_NO |
dc.subject | seksualundervisning | nb_NO |
dc.subject | tilknytning | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.title | Skolens erfaringer med barn som er utsatt for seksuelle overgrep. Hvordan forebygge og identifisere barn som er utsatt for seksuelle overgrep? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 94 | nb_NO |