"Det var litt som den gullfiskloven" - En kasusstudie som undersøker hvordan historisk empati uttrykkes i et undervisningsopplegg knyttet til spillet Valiant Hearts
Master thesis

View/ Open
Date
2019-05Metadata
Show full item recordCollections
- Student papers (HF-IKS) [927]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan historisk empati uttrykkes i et undervisningsopplegg knyttet til spillet Valiant Hearts. Videospillet omhandler fire karakterers reise og opplevelser under første verdenskrig. Forskningsprosjektet er gjennomført i to niendeklasser med 19 og 20 elever. Undervisningsopplegget som ble designet er inndelt i fire faser. Fra disse fasene er empirien blitt innhentet. De fire fasene er spill av Valiant Hearts i plenum, gruppearbeid, fremvisning og refleksjon.
For å samle inn empiri til å besvare problemstillingen valgte jeg en kvalitativ forskningstilnærming. Studien er formet som en kasusstudie. Her ble empirien innhentet gjennom observasjon, lydopptak av klasseromsaktivitet og refleksjonsnotat. Jeg stod for både innsamlingen av data og gjennomføringen av undervisningsopplegget. All data er transkribert og anonymisert.
Teorien som er brukt i oppgaven er hentet fra et fagfelt som er omdiskutert. Derfor inneholder teorikapittelet en redegjørelse og drøfting for å avgrense teorien. Hovedteoriene er hentet fra Keith Barton og Linda Levstiks Teaching History for the Common Good (2004). I tillegg er Jason Endacott og Sarah Brooks teorier om historisk empati inkludert i drøftingen. For å kategorisere data benyttet jeg meg av Barton og Levstiks fem kognitive og fire affektive punkter for historisk empati. I tillegg delte jeg inn i fem spillfunksjoner for å kunne undersøke hvordan de ulike funksjonene ble benyttet.
Funnene i denne studien viser at noen av Barton og Levstiks kompetanser for historisk empati uttrykkes gjennom de ulike fasene, mens andre ikke er tilstede i like stor grad. Spillfunksjonene benyttes også på forskjellige måter, hvor to funksjoner er sterkest knyttet til det affektive aspekt, mens tre funksjoner er knyttet til det kognitive aspektet ved historisk empati. Studien inneholder totalt 39 informanter, det er derfor vanskelig å si om dette gjelder alle elevene. Beskrivelsene gir likevel et innblikk i hvordan mange elever uttrykte historisk empati.
Description
Master's thesis in History didactics