Betydningen av tverrfaglig poliklinisk konsultasjon til atrieflimmerpasienter før elektrokonvertering
Master thesis
Submitted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2605147Utgivelsesdato
2019-04-24Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1300]
Sammendrag
Bakgrunn: Atrieflimmer pasienter kan ha mange bekymringer, oppleve usikkerhet i forhold til sin sykdom og til elektrokonvertering som behandlingsmetode. Disse pasientene har ofte nedsatt sykdoms innsikt og lite kunnskap om atrieflimmer. En tverrfaglig poliklinisk konsultasjon hos helsepersonell før elektrokonvertering kan ha stor betydning for å redusere disse bekymringene.
Hensikt: Studien har undersøkt hvilken betydning tverrfaglig poliklinisk konsultasjon før elektrokonvertering hadde på nivået av symptomer på angst, depresjon og opplevd støtte blant atrieflimmer pasienter, og identifiserte sårbare grupper.
Metode: Kvantitativ forskningsmetode med et naturlig eksperimentelt design ble brukt i studien. Pasienter med persisterende atrieflimmer (n=217) henvist til elektrokonvertering på atrieflimmer poliklinikken ved Stavanger universitetssjukehus fullførte spørreskjema om symptomer på angst, depresjon og opplevd støtte fra helsepersonell. Pasientene ble uten randomisering fordelt i to grupper der man sammenlignet nivået av angst, depresjon og opplevd støtte mellom pasientene med konsultasjon (n=115) og uten konsultasjon (n = 102).
Resultat: Analyse av kovarianse viste at atrieflimmer pasienter som har vært til tverrfaglig poliklinisk konsultasjon før elektrokonvertering hadde mindre symptomer på angst (F = 4,21, df = 1/212, p = 0,042), i tillegg hadde de mindre symptomer på depresjon (F = 7,93 df = 1/212, p = 0,005). Pasientene med konsultasjon opplevde signifikant mer støtte (F =23,56, df = 1/212, p = 0,000) og signifikant mindre ikke konstruktiv støtte fra helsepersonell (F = 8,95, df = 1/212, p = 0,003).
Konklusjon: Studien viste at tverrfaglig poliklinisk konsultasjon til atrieflimmer pasienter før elektrokonvertering hadde stor betydning for mindre symptomer på angst, depresjon og økt opplevd støtte fra helsepersonell. Background: Atrial fibrillation patients often have poor knowledge of their conditions and may have concerns related to their disease and to the electrical cardioversion. An outpatient multidisciplinary educational consultation before electrical cardioversion may be significant in reducing their concerns.
Aims: This study examined the significance of a multidisciplinary educational consultation before electrical cardioversion to the level of symptoms of anxiety, depression and perceived support from healthcare professionals among atrial fibrillation patients and identified vulnerable groups.
Methods: Quantitative research method with natural experimental design was used. Patients with persistent atrial fibrillation (n = 217), invited to undergo electrical cardioversion at an outpatient clinic at a Norwegian hospital, completed questionnaires on symptoms of anxiety and depression and perceived support from healthcare professionals. The patients were non-randomly assigned into two groups: multidisciplinary educational consultation (n = 115) and usual care (n = 102) comparing the levels of symptoms of anxiety, depression and perceived support.
Results: Analysis of covariance revealed that patients receiving multidisciplinary educational consultation had less symptoms of anxiety (F = 4.21, df = 1/212, p = 0. 042), as well as less symptoms of depression (F = 7.93, df = 1/212, p = 0.005). Perceived constructive support from healthcare professionals was higher in patients receiving multidisciplinary educational consultation (F = 23.56, df = 1/212, p = .000). Patients with usual care scored higher in perceived non-constructive support (F = 8.95, df = 1/212, p = .003).
Conclusion: The findings indicated that a multidisciplinary educational consultation is superior to usual care in terms of less symptoms of anxiety and depression and higher perceived support from healthcare professionals.
Beskrivelse
Master's thesis in Nursing science