Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMykkeltveit, Ida
dc.contributor.advisorBentsen, Signe Berit
dc.contributor.authorSirevåg, Irene
dc.contributor.authorAamodt, Kristine Horgen
dc.date.accessioned2019-07-12T12:07:28Z
dc.date.available2019-07-12T12:07:28Z
dc.date.issued2018-04-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605165
dc.descriptionMaster's thesis in Nursing Sciencenb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Forskning viser at en stor andel av pasientskader oppstår i forbindelse med kirurgi, og at ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleierne har betydning for pasient-sikkerheten på operasjonsavdelingen. SPLINTS-no er et observasjons- og vurderingsverktøy som har til hensikt å stimulere utviklingen av ikke-tekniske ferdigheter hos operasjons-sykepleierstudenter og uerfarne operasjonssykepleiere. Formål: I vårt kvalitetsforbedringsprosjekt ble SPLINTS-no brukt i veiledning av operasjons-sykepleierstudenter i kliniske studier. Hensikten med prosjektet var å beskrive operasjons-sykepleieres erfaringer med å bruke SPLINTS-no i veiledning av ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleiestudenter i kliniske studier. Metode: Vi har brukt kvalitativ metode for å få svar på problemstillingen. Data ble samlet via semistrukturerte intervju av operasjonssykepleiere som har brukt SPLINTS-no i student-veiledning. Datamaterialet er analysert i henhold til Graneheim og Lundmans kvalitative innholdsanalyse (2004). Funn: Vår analyse resulterte i to tema, hvert med to sub-tema: Fordeler med implementering av SPLINTS-no, med subtema: Økt oppmerksomhet på ikke-tekniske ferdigheter og Forbedret og forenklet studentveiledning. Utfordringer med implementering av SPLINTS-no, med subtema: Grundig teoretisk opplæring, praktisk øvelse og egeninnsats er nødvendig for en vellykket implementering og Arbeidsgiver må tilrettelegge for tid til opplæring i SPLINTS-no for å støtte implementering. Konklusjon: Studien indikerer at SPLINTS-no gir en forbedret og mer strukturert studentveiledning på ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleiestudenter i kliniske studier, og at tilrettelegging fra arbeidsgiver er nødvendig i videre arbeid med implementering av SPLINTS-no.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2019;
dc.subjecthelse- og sosialfagnb_NO
dc.subjectikke-tekniske ferdigheternb_NO
dc.subjectSPLINTSnb_NO
dc.subjectSPLINTS-nonb_NO
dc.subjectclinical supervisionnb_NO
dc.subjectstudent supervisionnb_NO
dc.subjectnon-technical skillsnb_NO
dc.subjectoperasjonssykepleienb_NO
dc.subjectoperating room nursingnb_NO
dc.titleOperasjonssykepleieres erfaring med bruk av SPLINTS-no i veiledning av ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleierstudenter i kliniske studier - En kvalitativ studienb_NO
dc.title.alternativeStudent supervision using the Scrub Practitioners List of Non-Technical Skills (SPLINTS-no): The experiences of Norwegian operating room nursesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1300]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel