Avdelingslederes erfaringer med kontinuerlig kvalitetsforbedring i somatiske enheter i spesialisthelsetjenesten.
Master thesis
View/ Open
Date
2019-05Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HV) [1389]
Abstract
Offentlige rapporter har konkludert med at det er mangler i helsevesenet med tanke på ledelse av kvalitetsforbedringsprosesser. «Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring for helse- og omsorgstjenesten» fra 2017, formidler tydelig det ansvaret som ledelsen i en virksomhet har for at det etableres og gjennomføres systematisk og kontinuerlig kvalitetsarbeid. Avdelingslederen som mellomleder er viktig i arbeidet med å utvikle og implementere strategier i organisasjonen. Det er få studier som undersøker det arbeidet som mellomledere gjør relatert til kvalitet og pasientsikkerhet.
Formålet for studien var å beskrive avdelingslederes erfaringer med kvalitetsforbedringsarbeidet, hvilke oppfatninger de hadde om faktorer som påvirket kvalitetsforbedringsarbeidet, deres opplevelser av eventuelle verdikonflikter i forbedringsarbeidet, samt deres erfaring med kvalitetsforskriften.
Datamaterialet baserte seg på seks semistrukturerte intervjuer med avdelingsledere ved somatiske enheter ved et sykehus i Sør Norge, og ble analysert ved hjelp av induktiv, kvalitativ innholdsanalyse.
Hovedfunnene i studien var at avdelingslederne oppfattet kvalitetsforbedringsarbeidet som et omfattende, komplekst og kontinuerlig arbeid. De hadde erfart at dette arbeidet omfattet både det konkrete pasientsikkerhetsarbeidet, så vel som det organisatoriske arbeidet, der en viktig del var personalarbeid. Følgende fire hovedfaktorer påvirket i hvor stor grad de opplevde å lykkes med forbedringsarbeidet: Organisasjonens fokus på økonomi og tilgang på ressurser, medarbeidernes engasjement, motivasjon og arbeidsmiljø, avdelingsleders rolle og funksjon, og at kvalitetsforbedringsprosjektene måtte oppleves som nyttige og være tilpasset den enkelte avdeling for å bli prioritert. Økonomi og kvalitet kunne oppfattes som motstridende verdier. Avdelingslederne hadde liten eller ingen kjennskap til Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring, og den ble ikke ansett å være implementert i de aktuelle avdelingene.
Avdelingsleders arbeidshverdag så ut til å være kompleks med et omfattende kvalitetsforbedringsarbeid, der de var avhengige av motiverte og engasjerte medarbeidere for å lykkes. Avdelingslederne karakteriserte seg selv som åpne, rause, ærlige og opptatt av å bygge tillit. De var opptatt av å se medarbeiderne, og omtalte seg selv som tilretteleggere og motivatorer for kvalitetsforbedringsarbeid. Deres oppfatning av mangel på ressurser og fokus på økonomi som en hemmende faktor for å gjennomføre forbedringsarbeid, retter søkelyset på om avdelingsleder har tilstrekkelig ressurser og støtte til dette arbeidet. Det bør være et mål at Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring implementeres i organisasjonen.
Description
Master's thesis in Health and social sciences