Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Jan Erik
dc.contributor.authorPetkevic, Kristina
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-14T11:19:32Z
dc.date.available2019-10-14T11:19:32Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621960
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractÅ ha flinke folk på laget er en sentral del av lederjobben. Denne masteravhandlingens formål er å finne de ferdigheter og nøkkelkvalifikasjoner som i dag er de mest relevante og som kreves for å lykkes i arbeidsmarkedet for både arbeidsgivere og arbeidssøkere. Arbeidsmarkedet står overfor mange forandringer i fremtiden: Teknologisk utvikling og innovasjoner trigger endringer i arbeidsprosessen og i den ansattes rolle. Dette fører til nye behov og en ny dynamikk i arbeidslivet. Endringer krever at man tenker strategisk og kreativt, og derfor stilles det nye krav til ansatte med tanke på tilpasning og videreutvikling av virksomheten. Hvordan arbeidsgivere presenterer seg for å bli attraktive på arbeidsmarkedet og hva som er fokus i rekrutteringen nå og fremover, er temaet i dette prosjektet. «The tables are turning», og kampen om arbeidskraften øker. Arbeidsgivere vil ha den beste kandidaten, men hva tilbyr de den riktige kandidaten? Dette er undersøkt ved bruk av en kombinasjon av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, og data samlet i form av intervjuer og analyse av jobbannonser. Funnene viser at de mest etterspurte egenskapene innen sektorene økonomi, administrasjon og kontor er å jobbe på en strukturert måte, være fleksibel, nøyaktig og engasjert og ha gode fremstillings- og samarbeids¬evner. Teknologiutviklingen lar ting gå raskere, men da trenger bedriftene folk som har den riktige kompetansen. Endringer i rollene samt hastigheten på utviklingen i arbeidslivet gjør det vanskelig å finne en søker som har erfaring med nye systemer eller nyetablerte forretningsmodeller, noe som leder til mangel på arbeidskraft i Norge. Dette setter litt mer press på arbeidsgivere fordi de må konkurrere om menneskelige ressurser. De fleste arbeidsgivere tilbyr gode faglige og personlige utviklingsmuligheter. Mange selskaper velger å bruke bemanningsbyråer for å få tak i de beste kandidatene. Rekrutteringsprosessene er i stadig utvikling, og teknologien og kanalene for stillingsannonser har endret seg. Sosiale medier får en viktigere og viktigere rolle i rekrutteringsbransjen, og digitale jobbformidlingskanaler er tatt i bruk for å oppspore riktig kandidat til jobbene. Mennesker er den viktigste ressursen, men konkurransekraften ligger i både mobilitet, bruk av nye medier og en kombinasjon av de rette ressursene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectrekrutteringsstrategiernb_NO
dc.subjectnøkkelkvalifikasjonernb_NO
dc.subjectsosiale mediernb_NO
dc.titleKampen om arbeidskraftennb_NO
dc.title.alternativeIt's a jungle out there! Kampen om arbeidskraftennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal