Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTjelta, Leif Inge
dc.contributor.authorArnesen, Marte
dc.date.accessioned2019-10-15T11:10:57Z
dc.date.available2019-10-15T11:10:57Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622219
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractHensikten med studiet var å avdekke felles mentale modeller (FMM) blant håndballspillere. Masteroppgaven har redegjort for om det er samsvar mellom utøverens forskjellige beslutningsprosesser, deres oppfattelse av situasjoner, og laglederen sin oppfattelse av hvordan utøverne forholder seg til sine tildelte arbeidsoppgaver. Følgende problemstilling ble belyst: Hvilke kunnskapsstrukturer kommer til uttrykk i etablert angrep (fase fire), og etablert forsvar (fase åtte), hos utøvere fra et damelag i 1.divisjon? For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført et eksplorerende casestudium med en fenomenologisk tilnærming. Det er anvendt metodetriangulering, ved å kombinere kvalitative og kvantitative metoder. Det empiriske datamaterialet som har vært analysert, består av syv individuelle dybdeintervjuer, med seks utøvere og en lagleder A, fra et lag i 1.divisjon. Datainnsamling har blitt innhentet gjennom videoeksponering av åtte spillsituasjoner; fire videoklipp i fase fire og fire videoklipp i fase åtte. Analysen av dybdeintervjuene viser til 223 felles relevante utsagn fra et datamateriale på totalt 595 utsagn. Deretter har analysen blitt delt i to kategorier, felles relevante utsagn mellom utøverne (127 felles utsagn) og felles relevante utsagn mellom utøvere og lagleder A (96 felles utsagn), med tre hovedmomenter: 1) Felles oppgavekunnskap 2) Felles situasjonsoppfatning 3) Felles medspillerkunnskap Datamaterialet er rikt, noe som tyder på at metoden kan ha bidratt til utfyllende beskrivelser av kunnskapsstrukturer som håndballspillere har felles. Resultatene indikerer at felles kunnskapsstrukturer fremmer alle de tre hovedmomentene, samtidig som at oppgavekunnskap, situasjonsoppfatning og medspillerkunnskap bør samstemmes og at man bør ta hensyn til hvordan de ulike momentene påvirker hverandre. Det kan konkluderes med at utøverne fra et damelag i 1.divisjon har en sterk felles forståelse av kunnskapsstrukturer både i fase fire og fase åtte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectfelles mentale modellernb_NO
dc.subjectfelles forståelsenb_NO
dc.subjecthåndballnb_NO
dc.subjectoppgavekunnskapnb_NO
dc.subjectsituasjonsoppfatningnb_NO
dc.subjectmedspillerkunnskapnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.titleFelles mentale modeller blant håndballspillerenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber91nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal