dc.contributor.advisor | Bjuland, Raymond | |
dc.contributor.author | Bø, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T11:29:07Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T11:29:07Z | |
dc.date.issued | 2019-06-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622234 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | nb_NO |
dc.description.abstract | Dialogbasert undervisning er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og i den nye læreplanen. At elevene får mulighet til å være aktivt deltakende i matematiske diskusjoner, utforske og resonnere, er grunnleggende for at elevene skal utvikle forståelse og læring. Alt en vet om læring og klasseromspraksiser fremhever at samtalene i klasserommet er avgjørende for elevers læring i matematikkfaget. Denne masteravhandlingen har undersøkt muligheter og utfordringer ved elevers læring i dialogisk undervisning i arbeid med multiplikasjon på 5.trinn. Studien har også belyst hvilke refleksjoner læreren gjør seg rundt selve undervisningsarbeidet i kontekstbasert undervisning, med tanke på «tasks of teaching». To dialogiske rammeverktøy ble brukt for å analysere videoopptak av lærer-elev dialoger fra klasserommet.
Studiens funn belyste det komplekse lærerarbeidet med fokus på å stille produktive matematiske spørsmål, der åpne og undrende spørsmål fra læreren ble avgjørende for elevdeltakelse. Evaluering eller tilbakemelding på elevinnspill er en kjerneoppgave som tilsynelatende var fraværende i datamaterialet, i lys av en typisk IRE struktur. I stedet for en form for rett-galt evaluering, benyttet læreren seg av å stille motspørsmål og inkludere medelever inn i matematiske diskusjoner. Kjerneoppgaven Koble matematiske sammenhenger ble synliggjort gjennom lærerens valg av oppgaver/eksempler, og studiens funn viste at også elevene koblet sammenhenger og brukte tidligere lært kunnskap i faget. Resultatet av studien kan ses på som et bidrag til å sette fokus på det dialogiske, utforskende klasserommet, der lærerens rolle i å lede samtaler og invitere elevene inn i matematiske diskusjoner, spiller en viktig rolle. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019; | |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | dialogbasert undervisning | nb_NO |
dc.subject | samtaletrekk (talk moves) | nb_NO |
dc.subject | dialogiske ytringer (dialogic moves) | nb_NO |
dc.subject | dialogiske prinsipper | nb_NO |
dc.subject | matematikkdidaktikk | nb_NO |
dc.title | Det komplekse lærerarbeidet i lys av dialogbasert undervisning for elevers arbeid med multiplikasjon på 5.trinn | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 136 | nb_NO |