Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorBø, Elisabeth
dc.date.accessioned2019-10-15T11:29:07Z
dc.date.available2019-10-15T11:29:07Z
dc.date.issued2019-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622234
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractDialogbasert undervisning er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og i den nye læreplanen. At elevene får mulighet til å være aktivt deltakende i matematiske diskusjoner, utforske og resonnere, er grunnleggende for at elevene skal utvikle forståelse og læring. Alt en vet om læring og klasseromspraksiser fremhever at samtalene i klasserommet er avgjørende for elevers læring i matematikkfaget. Denne masteravhandlingen har undersøkt muligheter og utfordringer ved elevers læring i dialogisk undervisning i arbeid med multiplikasjon på 5.trinn. Studien har også belyst hvilke refleksjoner læreren gjør seg rundt selve undervisningsarbeidet i kontekstbasert undervisning, med tanke på «tasks of teaching». To dialogiske rammeverktøy ble brukt for å analysere videoopptak av lærer-elev dialoger fra klasserommet. Studiens funn belyste det komplekse lærerarbeidet med fokus på å stille produktive matematiske spørsmål, der åpne og undrende spørsmål fra læreren ble avgjørende for elevdeltakelse. Evaluering eller tilbakemelding på elevinnspill er en kjerneoppgave som tilsynelatende var fraværende i datamaterialet, i lys av en typisk IRE struktur. I stedet for en form for rett-galt evaluering, benyttet læreren seg av å stille motspørsmål og inkludere medelever inn i matematiske diskusjoner. Kjerneoppgaven Koble matematiske sammenhenger ble synliggjort gjennom lærerens valg av oppgaver/eksempler, og studiens funn viste at også elevene koblet sammenhenger og brukte tidligere lært kunnskap i faget. Resultatet av studien kan ses på som et bidrag til å sette fokus på det dialogiske, utforskende klasserommet, der lærerens rolle i å lede samtaler og invitere elevene inn i matematiske diskusjoner, spiller en viktig rolle.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectdialogbasert undervisningnb_NO
dc.subjectsamtaletrekk (talk moves)nb_NO
dc.subjectdialogiske ytringer (dialogic moves)nb_NO
dc.subjectdialogiske prinsippernb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.titleDet komplekse lærerarbeidet i lys av dialogbasert undervisning for elevers arbeid med multiplikasjon på 5.trinnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber136nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel