Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiske, Rune
dc.contributor.authorGravdal, Sølvi
dc.date.accessioned2019-10-15T11:36:48Z
dc.date.available2019-10-15T11:36:48Z
dc.date.issued2019-06-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622242
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractSelvmonolog er mye undersøkt innen idrett, men har også fått oppmerksomhet innen kroppsøvingsfaget med tanke på å øke prestasjon. Eksisterende forskningslitteratur forteller imidlertid lite om hva som kjennetegner elevers selvmonolog i kroppsøvingsfaget og hvilke faktorer som kan påvirke den. Kroppsøving er et fag hvor elevene skal utvikle bevegelseskompetanse gjennom et bredt utvalg av aktiviteter, hvor kropp og kompetanse er sentralt og svært synlig. Selvmonolog blir derfor viktig, fordi det kan påvirke deres opplevelse og forventing om mestring, motivasjon, selvtillit, læring, prestasjon, og regulering av innsats. Hensikten med denne studien var derfor å undersøke hva som generelt karakteriserte videregåendeelever sin selvmonolog i kroppsøvingsundervisningen, samt hvorvidt undervisningsinnhold, oppfattet kompetanse og kroppsbilde hadde betydning for elevenes selvmonolog. Utvalget bestod av tre klasser, hvor totalt 54 elever deltok i studien. Undersøkelsen tok utgangspunkt i et kvasi-eksperimentelt design, hvor elevene besvarte et spørreskjema umiddelbart etter tre ulike undervisningsopplegg. Resultatene viste at elevene snakket mye til seg selv i undervisningen, og at positiv selvmonolog i form av motiverende og instruerende utsagn var fremtredende. Selvmonologen var imidlertid relativt stabil på tvers av undervisningsinnhold, og elevenes oppfattet kompetanse og kroppsbilde så ut til å ha større betydning. Elevene med lav oppfattet kompetanse rapporterte høyere grad av negativ selvmonolog enn elevene med høy oppfattet kompetanse i alle aktivitetene. Videre rapporterte elevene med positivt kroppsbilde høyere grad av positiv selvmonolog, sammenlignet med elever med negativt kroppsbilde. Kroppsøvingslæreren bør oppmuntre til å bruke selvmonolog som fremmer mest mulig læring hos elevene, være bevisst på at mange elever kan oppleve kroppsmisnøye i faget, og at eksponeringen av kropp kan ha betydning for elevenes selvmonolog i undervisningen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectoppfattet kompetansenb_NO
dc.subjectundervisningsinnholdnb_NO
dc.subjectkroppsbildenb_NO
dc.subjectselvmonolognb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleSelvmonolog i kroppsøvingsfaget. En kvantitativ analyse av hva videregåendeelever sier til seg selv i undervisningen.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber75nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal