Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordbø, Elin
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-10-15T13:39:19Z
dc.date.available2019-10-15T13:39:19Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622310
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractMålet med følgende studie har vært å belyse hvordan lærebøker og lærere tilrettelegger for førsteklassingers begrepsdannelse i matematikklasserom etter Zankovs undervisningsmodell. Vygotskys syn på opplæring og Zankovs modell utgjør studiens teoretiske bakteppe. Lærebokbegrepsanalysen ble gjennomført i Matematikk 1A og 1B. I tillegg ble ni videoopptak analysert, der søkelyset ble rettet mot hvordan lærerne tilrettela for begrepsdannelse i klasserommet. Lærebokbegrepsanalysen ble basert på kategorier utarbeidet av Sindre Nyborg (2018), som selv gjennomførte en lærebokbegrepsanalyse . Kategoriene som ble brukt i analyse av videoopptakene ble utarbeidet med bakgrunn i Zankovs undervisningsmodell. Lærebokbegrepsanalysene viste at Matematikk 1 i stor grad fokuserte på begrepsdannelse, da 2/3 av oppgaveenhetene omhandlet dette (kap.4.1.2). Det forekom i gjennomsnitt 4,1 begrepslæringsaktiviteter per begrepsenhet, i tillegg til at de ulike begrepskategoriene var jevnt fordelt mellom begrepsenhetene (kap.4.1.5 og 4.1.6). Ved sammenlikning med læreverkene Nyborg (2018) analyserte, viser resultatene fra studien at Matematikk 1 er et mer formålstjenlig valg av lærebok om målet er å utvikle elevenes begrepsdannelse. Ut fra videoopptakene fremkom det at lærerne la til rette for begrepsdannelse gjennom å fremdyrke et trygt klassemiljø, rose elevene når de fortjente det, og velge varierte oppgaver. I tillegg gjentok de elevsvar på en riktig måte, og rettet elevenes oppmerksomhet mot begreps egenskaper. Elevene ble oppfordret til å begrunne sine påstander. Undervisningen foregikk stort sett som en dialog med hele klassen, der læreren hadde en aktiv rolle i veiledning av elevene. Imidlertid gav læreren elevene til tider mye informasjon, slik at elevene i liten grad fikk reflektere og konkludere selv. I tillegg var elevene ved flere tilfeller organisert enkeltvis, noe som kan hindre dem i å diskutere matematikk med hverandre. Oppsummert tilrettela lærerne stort sett for elevers begrepsdannelse, men en noe usikker begrepsbruk, ugunstig organisering og en noe dominerende rolle kan tenkes å begrense begrepsdannelsesprosessen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectZankovs undervisningsmodellnb_NO
dc.subjectVygotskynb_NO
dc.titleBegrepsdannelse i matematikk hos førsteklassinger i klasserom etter Zankovs undervisningsmodell: En analyse av lærere og lærebøkers tilretteleggelse for begrepsdannelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel