dc.contributor.advisor | Ohna, Stein Erik | |
dc.contributor.author | Postoienko, Ganna | |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T13:49:45Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T13:49:45Z | |
dc.date.issued | 2019-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622317 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Tema for denne masteroppgaven er andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap.
Forskningsspørsmål i denne kvalitative studien er knyttet til det sosiokulturelle perspektivet på læring som vektlegger betydningen av interaksjon mellom mennesker og bruk av redskaper for å tilegne seg kunnskap og kultur. Vygotskijs sosiokulturelle perspektiv på læring og utvikling, er fortsatt aktuelt 100 år etter at han formulerte dette perspektivet. Et av Vygotskijs utgangspunkt er at utviklingen skjer i samspill med omgivelsene og mennesker utvikler seg til tenkende skapninger ved å delta i kommunikasjon og gjøre seg kjent med språk, tenking, ideer og praksiser ved å benytte seg av de intellektuelle, språklige og materielle redskapene som omgivelsene stiller til rådighet, det vil si redskaper som allerede eksisterer i samfunnet.
Denne studien har ikke hatt som mål å undersøke hvilke metoder for flerspråklig opplæring som er mest effektiv med tanke på skoleresultater. Hensikten har vært å sette fokus på det som ansatte ved prosjektskolen vektlegger i arbeidet med flerspråklige elever og besvare forskningsspørsmål:
Hvordan tilrettelegger en skole i en liten kommune opplæring for elever med flerspråklig bakgrunn?
Hvordan ivaretas prinsippet om inkluderende opplæring i undervisningen?
Ved å rette oppmerksomheten mot prosjektskolens erfaringer har jeg fått og beskrevet informasjon som kan være til nytte for andre skoler, hvor opplæringen foregår uten eller med liten støtte av morsmål/tospråklig lærer.
Andrespråkslæring i et inkluderende læringsfellesskap står bedre rustet til å tilrettelegge og håndtere en mangfoldig elevgruppe, og forebygger hindringer for deltakelse. Resultatene av denne masteroppgaven viser at felles forståelse og visjoner blant ansatte på prosjektskolen, tett samarbeid og god planlegging av undervisning og aktiviteter, fokus på ressurser som de flerspråklige elevene har med seg, elevenes identitetsbygging og sterk tro på at elevene klarer å lære seg språket og ha faglig utbytte hvis de får nødvendig tilrettelegging og hjelp, er et godt fundament til inkludering av de flerspråklige elevene i det norske skolesystem og dermed gir godt grunnlag for videreutdanning og bedre vilkår for framtiden i deres nye hjemlandet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | andrespråklæring | nb_NO |
dc.subject | opplæringsmodell | nb_NO |
dc.subject | inkludering | nb_NO |
dc.subject | flerkulturell skole | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | Vygotsky | nb_NO |
dc.title | Andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.version | submittedVersion | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 95 | nb_NO |