Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOhna, Stein Erik
dc.contributor.authorPostoienko, Ganna
dc.date.accessioned2019-10-15T13:49:45Z
dc.date.available2019-10-15T13:49:45Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622317
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er andrespråkslæring i et inkluderende fellesskap. Forskningsspørsmål i denne kvalitative studien er knyttet til det sosiokulturelle perspektivet på læring som vektlegger betydningen av interaksjon mellom mennesker og bruk av redskaper for å tilegne seg kunnskap og kultur. Vygotskijs sosiokulturelle perspektiv på læring og utvikling, er fortsatt aktuelt 100 år etter at han formulerte dette perspektivet. Et av Vygotskijs utgangspunkt er at utviklingen skjer i samspill med omgivelsene og mennesker utvikler seg til tenkende skapninger ved å delta i kommunikasjon og gjøre seg kjent med språk, tenking, ideer og praksiser ved å benytte seg av de intellektuelle, språklige og materielle redskapene som omgivelsene stiller til rådighet, det vil si redskaper som allerede eksisterer i samfunnet. Denne studien har ikke hatt som mål å undersøke hvilke metoder for flerspråklig opplæring som er mest effektiv med tanke på skoleresultater. Hensikten har vært å sette fokus på det som ansatte ved prosjektskolen vektlegger i arbeidet med flerspråklige elever og besvare forskningsspørsmål: Hvordan tilrettelegger en skole i en liten kommune opplæring for elever med flerspråklig bakgrunn? Hvordan ivaretas prinsippet om inkluderende opplæring i undervisningen? Ved å rette oppmerksomheten mot prosjektskolens erfaringer har jeg fått og beskrevet informasjon som kan være til nytte for andre skoler, hvor opplæringen foregår uten eller med liten støtte av morsmål/tospråklig lærer. Andrespråkslæring i et inkluderende læringsfellesskap står bedre rustet til å tilrettelegge og håndtere en mangfoldig elevgruppe, og forebygger hindringer for deltakelse. Resultatene av denne masteroppgaven viser at felles forståelse og visjoner blant ansatte på prosjektskolen, tett samarbeid og god planlegging av undervisning og aktiviteter, fokus på ressurser som de flerspråklige elevene har med seg, elevenes identitetsbygging og sterk tro på at elevene klarer å lære seg språket og ha faglig utbytte hvis de får nødvendig tilrettelegging og hjelp, er et godt fundament til inkludering av de flerspråklige elevene i det norske skolesystem og dermed gir godt grunnlag for videreutdanning og bedre vilkår for framtiden i deres nye hjemlandet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectandrespråklæringnb_NO
dc.subjectopplæringsmodellnb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.subjectflerkulturell skolenb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectVygotskynb_NO
dc.titleAndrespråkslæring i et inkluderende fellesskap.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber95nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal