dc.contributor.advisor | Stanghelle, Cecilie Evertsen | |
dc.contributor.author | Tyrholm, Kristine | |
dc.date.accessioned | 2019-10-18T19:04:00Z | |
dc.date.available | 2019-10-18T19:04:00Z | |
dc.date.issued | 2019-06-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2623289 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteroppgaven er trygg tilknytning i barnehagen. En del av studiens hensikt er å få et innblikk i hvordan de forskjellige barnehagelærerne arbeider med å fremme trygg tilknytning. For å best mulig kunne se på hvordan de forskjellige barnehagelærerne arbeider med å fremme trygg tilknytning er det tatt utgangspunkt i problemstillingen;
Hva er barnehagelærernes erfaringer med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger?
Metode:
Utvalget består av fem barnehagelærere som jobber som pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger i Akershus. Det er blitt gjennomført et kvalitativt forskningsprosjekt hvor disse fem pedagogiske lederne er intervjuet med bruk av et semistrukturert intervjuguide. Det er benyttet en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming i undersøkelsen, med vekt på fortolkning. Under Analyseprosessen brukes det en temasentrert tilnærming, hvor materialet er delt inn i kategorier og sammenliknet for å finne mønster, begreper og gjentakelser som kan være relevante for å besvare problemstillingen.
Hovedfunn:
Gjennom spørsmål og svar rundt erfaringer og arbeidet med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdeling, kan man se gode forutsetninger for å kunne sikre alle barns muligheter for å utvikle nære relasjoner i barnehagen, og miljøer som fremmer positiv utvikling. Gjennom erfaringer vises det en god kompetanse når det kommer til å arbeide med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger, men det kan se ut til at mer teoretisk kunnskap om tilknytningsteori, kunne gjort barnehagelærerne bedre rustet til å fremme trygg tilknytning og skape trygge tilknytningsrelasjoner i barnehagen. Det kan se ut til å være et behov for mer systematisk arbeid utover tilvenningsperioden, og tilbudet barn får kan se ut til å variere fra barnehage til barnehage. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | tilknytning | nb_NO |
dc.subject | tilknytningsteori | nb_NO |
dc.subject | erfaringer | nb_NO |
dc.subject | trygghetsirkelen | nb_NO |
dc.subject | tilvenningsperioden | nb_NO |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Barnehagelæreres erfaringer med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 6-84, 93 | nb_NO |