Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStanghelle, Cecilie Evertsen
dc.contributor.authorTyrholm, Kristine
dc.date.accessioned2019-10-18T19:04:00Z
dc.date.available2019-10-18T19:04:00Z
dc.date.issued2019-06-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623289
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er trygg tilknytning i barnehagen. En del av studiens hensikt er å få et innblikk i hvordan de forskjellige barnehagelærerne arbeider med å fremme trygg tilknytning. For å best mulig kunne se på hvordan de forskjellige barnehagelærerne arbeider med å fremme trygg tilknytning er det tatt utgangspunkt i problemstillingen; Hva er barnehagelærernes erfaringer med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger? Metode: Utvalget består av fem barnehagelærere som jobber som pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger i Akershus. Det er blitt gjennomført et kvalitativt forskningsprosjekt hvor disse fem pedagogiske lederne er intervjuet med bruk av et semistrukturert intervjuguide. Det er benyttet en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming i undersøkelsen, med vekt på fortolkning. Under Analyseprosessen brukes det en temasentrert tilnærming, hvor materialet er delt inn i kategorier og sammenliknet for å finne mønster, begreper og gjentakelser som kan være relevante for å besvare problemstillingen. Hovedfunn: Gjennom spørsmål og svar rundt erfaringer og arbeidet med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdeling, kan man se gode forutsetninger for å kunne sikre alle barns muligheter for å utvikle nære relasjoner i barnehagen, og miljøer som fremmer positiv utvikling. Gjennom erfaringer vises det en god kompetanse når det kommer til å arbeide med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger, men det kan se ut til at mer teoretisk kunnskap om tilknytningsteori, kunne gjort barnehagelærerne bedre rustet til å fremme trygg tilknytning og skape trygge tilknytningsrelasjoner i barnehagen. Det kan se ut til å være et behov for mer systematisk arbeid utover tilvenningsperioden, og tilbudet barn får kan se ut til å variere fra barnehage til barnehage.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecttilknytningnb_NO
dc.subjecttilknytningsteorinb_NO
dc.subjecterfaringernb_NO
dc.subjecttrygghetsirkelennb_NO
dc.subjecttilvenningsperiodennb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleBarnehagelæreres erfaringer med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber6-84, 93nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal