dc.contributor.advisor | Stanghelle, Cecilie Evertsen | |
dc.contributor.author | Østvoll, Anita | |
dc.date.accessioned | 2019-10-18T19:20:27Z | |
dc.date.available | 2019-10-18T19:20:27Z | |
dc.date.issued | 2019-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2623294 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteroppgaven er gruppeledelse i barnehagen, forstått som pedagogers ledelse av barnegruppen i den daglige praksis i barnehagen. Målet med studien er å undersøke barnehagelæreres opplevelse av og erfaring med tematikken, for å få en forståelse av og innsikt i de muligheter og utfordringer som ligger i arbeidet med ledelse av barnegruppen i hverdagen.
Forskningsspørsmål
Følgende tre forskningsspørsmål blir stilt i studien:
1) Hvordan forstår barnehagelærerne begrepet gruppeledelse?
2) Hvordan jobber barnehagelærerne for å fremme en god gruppeledelse på egen avdeling?
3) Hvilke utfordringer opplever barnehagelærerne i arbeidet med gruppeledelse?
Metode
Kvalitative forskningsintervju er valgt som verktøy for innsamling av data og fortolkende fenomenologisk analyse er videre valgt som metodisk tilnærming for analyse av datamaterialet i studien. Utvalget består av 8 barnehagelærere fra 3 private og 5 kommunale barnehager i 4 ulike kommuner. 5 deltakere jobber på småbarnsavdeling (1-3 år) og 3 jobber på avdelinger for de eldste barnehagebarna (4-6 år). Analysen i studien er lagt til gruppenivå, med fokus på det som går igjen i datamaterialet på tvers av case.
Resultater
Resultater fra studien knyttet til de tre forskningsspørsmålene er:
1) Barnehagelærerne knytter begrepet gruppeledelse opp mot de voksnes rolle og væremåte i ledelsen av barnegruppen samt arbeid for å skape et godt fellesskap og godt miljø på avdelingen.
2) Barnehagelærerne gir uttrykk for at de jobber med å utvikle trygghet og gode relasjoner både mellom voksen-barn, barn-barn og voksen-voksen på avdelingen. Relasjonelt jobbes det videre med voksnes funksjon som rollemodeller, gode holdninger til alle barn, refleksjon og faglig utvikling samt arbeid med å skape fellesskapsfølelse på avdelingen. Strukturelt trekkes inndeling i smågrupper, gode rammer, rutiner og organisering samt planlegging frem som viktig for å fremme en god gruppeledelse.
3) Barnehagelærerne opplever balansegangen mellom hensynet til enkeltbarnet og hele barnegruppen samt balansegangen mellom struktur og fleksibilitet som utfordrende og det trekkes frem utfordringer med å se alle barna når en er mye oppdelt i smågrupper. Barnehagelærerne gir videre uttrykk for at foreldresamarbeid, fravær blant de voksne og liten tid til planlagt pedagogisk arbeid er faktorer som kan føre til utfordringer i arbeidet med gruppeledelsen | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | gruppeledelse | nb_NO |
dc.subject | relasjoner | nb_NO |
dc.subject | struktur | nb_NO |
dc.subject | barnehagekvalitet | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Åtte barnehagelærere sine erfaringer med gruppeledelse i barnehagen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 113 | nb_NO |