Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBang, Knut Erik
dc.contributor.authorKristiansen, Mona
dc.contributor.authorNorenes, Ingvild
dc.date.accessioned2019-11-13T08:14:17Z
dc.date.available2019-11-13T08:14:17Z
dc.date.issued2019-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2628037
dc.descriptionMaster's thesis in Industrial economicsnb_NO
dc.description.abstractBygg- og anleggssektoren blir ofte omtalt som en konservativ bransje med begrenset innovasjonskraft og nytenkingsevne, men nå åpnes muligheter for innovasjon og en grønnere bransje. I dag står denne bransjen for omtrent 15% av det totale CO2-utslippet i Norge, og utslippsbesparelser på byggeplassen er derfor et viktig fokusområde i målet mot et mer klimavennlig land. Akselerasjonen av det grønne skiftet påvirkes i stor grad av politiske føringer, men det er også behov for kunnskapsutvikling og holdningsendringer innad i bransjen. I januar inneværende år ble verdens første helelektriske 25 tonns gravemaskin overlevert, og det markerte startskuddet for et grønnere skifte i byggenæringen. Det ga inspirasjon til oppgavens problemstilling, som undersøker når det vil være bedriftsøkonomisk lønnsomt å investere i elektriske gravemaskiner, og hva som eventuelt skal til for å akselerere lønnsomhetsaspektet. For å besvare problemstillingen er det utført en investeringsanalyse, hvor en elektrisk gravemaskin sammenlignes med en tilsvarende dieselversjon. I hovedanalysen er det tatt utgangspunkt i en levetid på seks år for begge maskinene, og resultatet peker på at investeringen er lønnsom i 2025. Resultatet sammenlignes med elektrifisering av ferjer og biler, som viser at det er behov for flere tiltak for å overkomme eksisterende barrierer og kommersialisere elektriske gravemaskiner. Hovedanalysen suppleres med én analyse hvor den elektriske gravemaskinen har to års forlenget levetid, og én hvor det innføres krav til fossilfri byggeplass i løpet av de neste to årene. Analysenes funn fastslår lønnsomt investeringstidspunkt i henholdsvis 2023 og 2021. Videre er det utført en følsomhetsanalyse hvor dieselprisen trekkes fram som den mest følsomme parameteren. Dieselprisens påvirkning fremheves også i scenarioanalysen, hvor en 25% økning i dieselpris fra basis fremskynder ideelt investeringstidspunkt til 2020-2023. Tiltak som økt avgift for CO2 og/eller mineralolje, eller avvikling av anleggsdieselens avgiftsfritak, vil av den grunn akselerere ideelt investeringstidspunkt betydelig. Avslutningsvis er det tatt utgangspunkt i utslippene fra gravemaskinene på tre referanseprosjekt, hvor verdien av CO2-utslippene samlet utgjør rundt 58 000 kr. Dette tydeliggjør behovet for utslippsreduksjon, og vår anbefaling er at byggherre setter et minimumskrav til utslippskutt i prosjektkontrakten, istedenfor krav til fossilfri byggeplass. Dette vil i større grad motivere entreprenører til å investere i elektriske gravemaskiner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectindustriell økonominb_NO
dc.subjectgrønt skiftenb_NO
dc.subjectelektriske gravemaskinernb_NO
dc.subjectinvesteringnb_NO
dc.subjectlønnsomhetnb_NO
dc.subjectbyggebransjennb_NO
dc.subjectco2-reduksjonnb_NO
dc.titleGrønt skifte i byggebransjen: Investering i elektriske gravemaskiner som et strategisk grep for CO2-reduksjon og kostnadsbesparelsernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal