dc.contributor.advisor | Bang, Knut Erik | |
dc.contributor.author | Kristiansen, Mona | |
dc.contributor.author | Norenes, Ingvild | |
dc.date.accessioned | 2019-11-13T08:14:17Z | |
dc.date.available | 2019-11-13T08:14:17Z | |
dc.date.issued | 2019-06-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2628037 | |
dc.description | Master's thesis in Industrial economics | nb_NO |
dc.description.abstract | Bygg- og anleggssektoren blir ofte omtalt som en konservativ bransje med begrenset innovasjonskraft og nytenkingsevne, men nå åpnes muligheter for innovasjon og en grønnere bransje. I dag står denne bransjen for omtrent 15% av det totale CO2-utslippet i Norge, og utslippsbesparelser på byggeplassen er derfor et viktig fokusområde i målet mot et mer klimavennlig land. Akselerasjonen av det grønne skiftet påvirkes i stor grad av politiske føringer, men det er også behov for kunnskapsutvikling og holdningsendringer innad i bransjen.
I januar inneværende år ble verdens første helelektriske 25 tonns gravemaskin overlevert, og det markerte startskuddet for et grønnere skifte i byggenæringen. Det ga inspirasjon til oppgavens problemstilling, som undersøker når det vil være bedriftsøkonomisk lønnsomt å investere i elektriske gravemaskiner, og hva som eventuelt skal til for å akselerere lønnsomhetsaspektet.
For å besvare problemstillingen er det utført en investeringsanalyse, hvor en elektrisk gravemaskin sammenlignes med en tilsvarende dieselversjon. I hovedanalysen er det tatt utgangspunkt i en levetid på seks år for begge maskinene, og resultatet peker på at investeringen er lønnsom i 2025. Resultatet sammenlignes med elektrifisering av ferjer og biler, som viser at det er behov for flere tiltak for å overkomme eksisterende barrierer og kommersialisere elektriske gravemaskiner.
Hovedanalysen suppleres med én analyse hvor den elektriske gravemaskinen har to års forlenget levetid, og én hvor det innføres krav til fossilfri byggeplass i løpet av de neste to årene. Analysenes funn fastslår lønnsomt investeringstidspunkt i henholdsvis 2023 og 2021. Videre er det utført en følsomhetsanalyse hvor dieselprisen trekkes fram som den mest følsomme parameteren. Dieselprisens påvirkning fremheves også i scenarioanalysen, hvor en 25% økning i dieselpris fra basis fremskynder ideelt investeringstidspunkt til 2020-2023. Tiltak som økt avgift for CO2 og/eller mineralolje, eller avvikling av anleggsdieselens avgiftsfritak, vil av den grunn akselerere ideelt investeringstidspunkt betydelig.
Avslutningsvis er det tatt utgangspunkt i utslippene fra gravemaskinene på tre referanseprosjekt, hvor verdien av CO2-utslippene samlet utgjør rundt 58 000 kr. Dette tydeliggjør behovet for utslippsreduksjon, og vår anbefaling er at byggherre setter et minimumskrav til utslippskutt i prosjektkontrakten, istedenfor krav til fossilfri byggeplass. Dette vil i større grad motivere entreprenører til å investere i elektriske gravemaskiner. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | industriell økonomi | nb_NO |
dc.subject | grønt skifte | nb_NO |
dc.subject | elektriske gravemaskiner | nb_NO |
dc.subject | investering | nb_NO |
dc.subject | lønnsomhet | nb_NO |
dc.subject | byggebransjen | nb_NO |
dc.subject | co2-reduksjon | nb_NO |
dc.title | Grønt skifte i byggebransjen: Investering i elektriske gravemaskiner som et strategisk grep for CO2-reduksjon og kostnadsbesparelser | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Technology: 500 | nb_NO |