Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolberg, Øivind
dc.contributor.authorKvalsvik, Antonia
dc.contributor.authorMohn, Sofie Cathrine
dc.date.accessioned2019-11-14T10:24:06Z
dc.date.available2019-11-14T10:24:06Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2628492
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractOffshore helikoptervirksomhet på norsk kontinentalsokkel er per i dag utstyrt med Rebreather EBS, et nødpustesystem som lar passasjerer gjenpuste egen luft i den nødvendige tiden for å evakuere et kantret og potensielt synkende helikopter. Rebreather EBS må imidlertid fylles med brukers utpust før det kan tas i bruk, og krever derfor forberedelsestid for at nødpustesystemet skal være fungerende. En pågående beslutningsprosess vurderer hvorvidt det skal innføres krav om EBS Cat A i offshore helikoptervirksomhet på norsk kontinentalsokkel. Dette er nødpustesystemer som kan tas i bruk under vann, ettersom en trykkluftsflaske medfører at luft er tilgjengelig ved uten forberedelsestid. Beslutningsprosessen oppstod som et resultat av at krav om EBS Cat A var inkludert i SPA.HOFO, et felleseuropeisk regelverk for offshore helikoptervirksomhet. Det ble besluttet at Norge ikke skulle innføre SPA.HOFO, en beslutning som var mulig ettersom norsk kontinentalsokkel faller utenfor EØS-avtalens geografiske virkeområde. Det som anses som de positive aspektene ved regelverket skal imidlertid innlemmes i norsk rett, og det vurderes derfor hvorvidt krav om EBS Cat A skal innføres på norsk kontinentalsokkel. Beslutningsprosessen preges av divergerende oppfatninger og fortolkninger av behovet for EBS Cat A, og hensikten med studiet er å undersøke hvilke forhold som påvirker aktørers subjektive risikofortolkning av EBS. Studiets teoretiske bakteppe omfatter teoretiske risikoforståelser og makt. Dette er aspekter som kan bidra til å belyse aktørers subjektive risikofortolkninger og deres ulike oppfatninger av EBS. Teoretiske risikoforståelser legger ulike føringer for hvordan risiko kan kartlegges og hvordan risikostyringsprosesser bør gjennomføres. Studiet undersøker derfor hvilken risikoforståelse som preger beslutningsprosessen tilknyttet valg av EBS og informantenes fortolkninger. Dette kan bidra til å belyse hvorvidt aktørenes divergerende oppfatninger av EBS er et resultat av ulike risikoforståelser. Makt kan videre påvirke både beslutningsgrunnlaget og beslutningsprosessens utfall tilknyttet valg av EBS, samt aktørers risikofortolkninger. Dette begrunnes med at makt gir aktører mulighet til å få gjennomslag for egne interesser, til tross for motstand. Mektigere aktører kan derfor påvirke mindre mektige aktørers subjektive fortolkning, samt beslutningsprosessen. Dette kan være av betydning for hvorvidt EBS Cat A innføres eller ikke. Problemstillingen besvares på grunnlag av intervjuer med aktører som påvirkes av valg av EBS, samt innholdsanalyse av dokumenter av betydning for den tilknyttede beslutningsprosessen. Studiet fant at aktører på norsk kontinentalsokkel har svært lik risikofortolkning tilknyttet risiko for drukning, samt EBS Cat A sin risikoreduserende effekt. Risiko forbundet med drukning ble vurdert som liten og effekten til EBS Cat A som begrenset. Aktørene hadde likevel ulike oppfatninger av hvorvidt EBS Cat A bør innføres på norsk kontinentalsokkel. Studiet belyser at beslutningsprosessen og aktørenes risikofortolkning preges av en svakt konstruktivistisk tilnærming til risiko, en teoretisk risikoforståelse som ikke legger tydelige føringer for hvilket nødpustesystem som bør innføres. Dette medfører at forhold som personlige interesser og verdier vil kunne være avgjørende for hvilket nødpustesystem aktører opplever som mest hensiktsmessig. I den forbindelse ble to forhold identifisert som avgjørende: fortolkning av risiko under trening med EBS Cat A og konteksten aktørene operer i. Aktørene som fremstår som negative til EBS Cat A, vurderer i større grad risiko under trening med EBS Cat A som et problem. Aktørene som mener EBS Cat A bør innføres fremstår i kontrast som motivert av internasjonale politiske forhold. De ønsker å møte kravene fra SPA.HOFO så langt det lar seg gjøre, eller handle i tråd med internasjonal industri der EBS Cat A er innført.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-TN-ISØP/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.titleNår er sikkert, sikkert nok?nb_NO
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie av krav til Emergency Breathing System i offshore helikoptervirksomhet på norsk kontinentalsokkelnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
    Master- og bacheloroppgaver i Byutvikling og urban design / Offshore technology : risk management / Risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : industriell økonomi / Teknologi/Sivilingeniør : risikostyring / Teknologi/Sivilingeniør : samfunnssikkerhet

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal