«Du tenker jo mer når det er vanskelig». En studie av hvordan elever på slutten av mellomtrinnet interagerer med en utfordrende tekst og hverandre gjennom en elevstyrt litterær samtale.
Master thesis
View/ Open
Date
2019-05Metadata
Show full item recordCollections
- Student papers (HF-IKS) [924]
Abstract
Sammendrag
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan elever på slutten av mellomtrinnet interagerer med en utfordrende tekst og hverandre gjennom en elevstyrt litterær samtale. Studien baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode. Prosjektet bygger på et sosiokulturelt læringssyn som sier at vi lærer gjennom språklig interaksjon med hverandre (Vygotskij, 2001). Sentralt i undervisningsdesignet er en åpen innramming, litterære elevstyrte gruppesamtaler og den utfordrende teksten.
Prosjektets teoretiske rammeverk spenner seg over tre faglige fokus som er teori som belyser lesing av litteratur, teori som belyser litteratur som faglig problem og teori som belyser samtalen. Langers (1995, 2011) teori om forestillingsbygging, Blaus (2003) definisjon av performativ kompetanse og Mercers (2000) kategorisering av utforskende samtaler, danner utgangspunkt for analyseverktøyet i studien.
Mye av forskning på litterære samtaler er gjennomført på videregående skole. Prosjektet mitt bidrar med innsikt i hvordan elever på slutten av mellomtrinnet samtaler om en utfordrende tekst. Tekstvalget i studien er utradisjonelt da elevene blir presentert for en tekst som ikke er ment for barn, og slik bidrar prosjektet med å synliggjøre bredde i det norskfaglige tekstarbeidet. Resultatene viser at elevene tilnærmer seg teksten på ulikt vis og at de aktiverer erfaringer fra egen verden for å skape forståelse. Elevenes autentiske spørsmål til teksten og hverandre bidrar til dialog. Elevene verdsetter å samtale om teksten og de tilskriver medelevers ytringer og lesninger stor verdi. Selv om elevene uttrykker forståelse for tekstens tolkningsmangfold, er de opptatt av at gruppearbeidet bør munne ut i en felles enighet.
Description
Master's thesis in Teacher leadership: literacy track