‘World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling.
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Sageidet, B.M. (2019) ’World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling. Nordic Studies in Science Education, 15 (4), 342-357. 10.5617/nordina.6187Abstract
Artikkelen ser på naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling som den avspeiles på World Environmental Education Congress (WEEC), en ledende internasjonal miljøkonferanse siden 2003. I et historisk perspektiv, og ved hjelp av observasjoner, samtaler, intervjuer og blikk på presentasjonene på WEEC 2015 og WEEC 2017, viser denne studien at det er lite igjen av den naturfaglige dominansen som tidligere forskere har registrert for ti år siden. Både WEEC 2015 and WEEC 2017 bydde på mye informasjon om naturvitenskapelige realiteter, men lite om hvordan vi kan få barn og unge til å forstå dem. Bare et fåtall av foredragene og posterne omhandlet konkret barn og unges læring relatert til biofysikk eller biogeokjemisk grunnforståelse. Forståelsen av naturlige sammenhenger og konsepter er nødvendig for at barn og unge kan bli informerte beslutningstakere og aktive deltakere i et bærekraftig samfunn. This paper elucidates the role of the sciences within education for sustainable development as it is reflected on the World Environmental Education Congress (WEEC), a leading international conference since 2003. With a historical perspective, and observations, interviews and a look at the presentations of the WEEC 2015 and WEEC 2017, this study reveals an underrepresentation of science education, while a dominance was registered on WEEC conferences for ten years ago. Both the WEEC 2015 and WEEC 2017 provided plenty of information about science related realities, but little about how to get children and the youth to understand them. Only few of the papers and posters were addressed to children’s and pupils learning related to physics or biogeochemical basic understanding. The understanding of natural interrelationships and concepts is essential for children and the youth for to become informed decision-makers and active participants in a sustainable society.