Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSageidet, Barbara Maria
dc.date.accessioned2020-05-11T13:51:04Z
dc.date.available2020-05-11T13:51:04Z
dc.date.created2020-01-10T11:43:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSageidet, B.M. (2019) ’World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling. Nordic Studies in Science Education, 15 (4), 342-357.en_US
dc.identifier.issn1504-4556
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2653952
dc.description.abstractArtikkelen ser på naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling som den avspeiles på World Environmental Education Congress (WEEC), en ledende internasjonal miljøkonferanse siden 2003. I et historisk perspektiv, og ved hjelp av observasjoner, samtaler, intervjuer og blikk på presentasjonene på WEEC 2015 og WEEC 2017, viser denne studien at det er lite igjen av den naturfaglige dominansen som tidligere forskere har registrert for ti år siden. Både WEEC 2015 and WEEC 2017 bydde på mye informasjon om naturvitenskapelige realiteter, men lite om hvordan vi kan få barn og unge til å forstå dem. Bare et fåtall av foredragene og posterne omhandlet konkret barn og unges læring relatert til biofysikk eller biogeokjemisk grunnforståelse. Forståelsen av naturlige sammenhenger og konsepter er nødvendig for at barn og unge kan bli informerte beslutningstakere og aktive deltakere i et bærekraftig samfunn.en_US
dc.description.abstractThis paper elucidates the role of the sciences within education for sustainable development as it is reflected on the World Environmental Education Congress (WEEC), a leading international conference since 2003. With a historical perspective, and observations, interviews and a look at the presentations of the WEEC 2015 and WEEC 2017, this study reveals an underrepresentation of science education, while a dominance was registered on WEEC conferences for ten years ago. Both the WEEC 2015 and WEEC 2017 provided plenty of information about science related realities, but little about how to get children and the youth to understand them. Only few of the papers and posters were addressed to children’s and pupils learning related to physics or biogeochemical basic understanding. The understanding of natural interrelationships and concepts is essential for children and the youth for to become informed decision-makers and active participants in a sustainable society.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectnatural scienceen_US
dc.subjectnaturfagundervsiningen_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectscience educationen_US
dc.subjectutdanning for bærekraftig utviklingen_US
dc.subjecteducation for sustainable developmenten_US
dc.title‘World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling.en_US
dc.title.alternative’World Environmental Education Congresses’ and the ’sciences’ role within education for sustainable developmenten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og naturvitenskap: 400en_US
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural scienses: 400en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber342-357en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.journalNordic Studies in Science Educationen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.5617/nordina.6187
dc.identifier.cristin1770151
dc.relation.projectUniversitetet i Stavanger: IN-11621en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: IN-275576en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: IN-275575en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel