Skeiv historie i Rogaland - en analyse av eldre kvinners minner om skeiv historie
Master thesis

View/ Open
Date
2020-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Student papers (HF-IKS) [761]
Abstract
Masteroppgaven tar for seg eldre kvinners minner om den skeive historien i Rogaland og analyserer dem i lys av teori for å definere og finne ut hvilke minner de ulike kvinnene har. Hovedproblemstillingen i oppgaven er «Hvilke minner har eldre kvinner om den skeive historien i Rogaland?» med påfølgende forskerspørsmål som går på hva deres tanker er om mangelen på dokumentasjonen om skeiv historie fra Rogaland og hvilke tanker de har for fremtiden med tanke på en slik ikke-dokumentasjon.
Problemstillingen har i denne oppgaven blitt besvart ved å gjennomføre kvalitative forskningsintervju av eldre kvinner hvor deres minner gjennom transkribering ble til oppgavens empiri. I selve analysedelen av oppgaven har empirien så blitt tolket og drøftet gjennom en narrativ analyse i lys av de teorier som ligger til grunn. De aktuelle teoriene som er brukt i analysen er blant annet Maurice Halbwachs teori om kollektive minner, Jan Assmans teori om kommunikative og kulturelle minner, en artikkel fra Alexandré Dessingue og Jay Winter omhandlende stillhetsaspektet innenfor minneteorier samt Aleida Assmans teori om glemsel og hennes teori om institusjoner og bærere av minner. Det nevnes også andre teoretikere og forskere i oppgaven, men de ovennevnte er dem som utpreger seg mest.
Gjennom analysen som ble utført er oppgavens funn at kvinnenes minner er komplekse og at teoriene som brukes for å analysere dem overlapper hverandre. Kvinnene besitter flere ulike minner som gjennom en aktiv prosess er med på å orientere og veilede oss som mennesker i våre samfunn og som gir retningslinjer for vår måte å forholde oss til vår egen fortid, nåtid og fremtid.
Sist men ikke minst har analysen påpekt et eksisterende behov for å videreføre det påbegynte arbeidet med å innsamle og videreføre de minner som eldre besitter om den skeive historien i Rogaland.
Description
Master's thesis in history didactics