• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det komplekse arbeidet med å lede matematiske samtaler: en lærers bruk av samtaletrekk, og videre oppfølging av disse.

Pedersen, Rakel
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Pedersen_Rakel.pdf (1.315Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2676433
Utgivelsesdato
2020-06
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [542]
Sammendrag
Forskning på samtaler i matematikkundervisning er et forskningsområde i vekst. Å engasjere elevene i samtaler i klasserommet viser seg å gi gode muligheter for læring (Chapin, O’Connor, & Anderson, 2009; Strandberg & Manger, 2008). Likevel viser det seg at IRE-strukturen dominerer i norske klasserom (Gage, 2009; Klette, Universitetet i Oslo, & Pedagogisk Forskningsinstitutt, 2003). Denne masteravhandlingen har undersøkt hvordan en lærer ønsker å gå bort fra den tradisjonelle IRE-strukturen, benytter samtaletrekk for å invitere elevene inn i den matematiske samtalen, og hvordan læreren følger disse opp. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan gode verktøy kan hjelpe lærere å lede matematiske samtaler.

I en kvalitativ tilnærming er det over en periode på to uker tatt video- og lydopptak av matematikkundervisningen til en lærer på 6. trinn. Sju av øktene ble inkludert i datamaterialet, da en analyse av alle undervisningstimene ville tatt for lang tid. Store deler av undervisningen består av samtaler mellom lærer og elever, eller gruppearbeid. I denne oppgaven er det de matematiske helklassesamtalene som studeres, dermed ble ikke gruppearbeidene analysert.

I analyseprosessen ble det gjort flere interessante funn. Lærerens bruk av samtaletrekk ble identifisert, hvor det viser seg at læreren benytter seg av alle, men i varierende grad. Dette resulterte i en oversikt over hvor mange ganger samtaletrekkene ble benyttet i løpet av sju undervisningstimer. Lærerens oppfølging av samtaletrekkene ble også analysert. Oppfølgingen ble videre delt i to kategorier, da det viste seg at læreren hadde to ulike mønster for å følge opp samtaletrekkene. Disse tendensene ble knyttet til «målrettet samtale» og «åpen strategiløsning».

I diskusjonsdelen pekes det på hvordan bruk av samtaletrekkene kan invitere elevene inn i den matematiske samtalen. Resultatene i studien kan bidra til å belyse hvordan bruk av samtaletrekk kan hjelpe lærere å lede gode, matematiske samtaler.
Beskrivelse
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school.
Utgiver
University of Stavanger, Norway
Serie
Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit