Mulige faktorer som kan bidra til elevers selvstendige bruk av lesestrategier på fjerde trinn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2676449Utgivelsesdato
2020-06-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er lesestrategier. Med dette utgangspunktet har jeg undersøkt hvordan lærere på fjerde trinn anvender lesestrategier i undervisningen, og hvordan elevene selv mestrer å bruke lesestrategiene uten veiledende hjelp fra en lærer. Basert på resultatene har jeg definert noen faktorer jeg mener har hatt betydning for elevenes bruk av lesestrategier. Problemstillingen i denne studien har dermed vært:
Hvilke faktorer bidrar til elevers selvstendige bruk av lesestrategier på fjerde trinn?
For å kunne svare på problemstillingen har jeg utført en kvalitativ studie, med utgangspunkt i observasjon og intervju. Datainnsamlingen tok utgangspunkt i to fjerdeklasser og deres to lærere. Jeg observerte undervisningstimer i fagene norsk og naturfag, der hensikten var å få et innblikk i hvordan lesestrategier var en del av undervisningen. Fire elever ble intervjuet, og gjennomførte så en lese- og skriveoppgave i tilknytning til intervjuet. Videre ble lærerne på fjerde trinn intervjuet, med utgangspunkt i hvordan de underviser i lesing og lesestrategier i de aktuelle fagene.
Funnene mine viser at det er fire faktorer som kan bidra til elevers selvstendige bruk av lesestrategier. De fire faktorene er: Motivasjon og interesse, muntlig kultur i klasserommet, eksplisitt fokus i lesefasene og tilpasset opplæring. Et kjennetegn ved alle faktorene, slik de fremstod i denne studien, er at de kjennetegnes ved et samspill mellom elevene og lærerne, og elevene i mellom. Undervisningen til lærerne bygger på en eksplisitt strategiundervisning, der samtalen er i sentrum. Lesestrategier blir modellert slik at elevene kan anvende strategiene basert på sine interesser og forutsetninger. Slik vil elevene bli mer motiverte og oppleve mestring, ved bruk av lesestrategier i møte med ulike tekster i skolen. De elevene jeg intervjuet brukte lesestrategier selvstendig og variert. Dette gir meg en indikasjon på at strategiundervisningen her er god.
Beskrivelse
Master's thesis in didactics of Norwegian