Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHammervold, Unn Elisabeth
dc.contributor.authorEnoksen, Birgitte Marie Sunde
dc.date.accessioned2020-09-08T13:51:11Z
dc.date.available2020-09-08T13:51:11Z
dc.date.issued2020-05-29
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676943
dc.descriptionMaster's thesis in Mental health and addiction issuesen_US
dc.description.abstractMed denne studien ønsket jeg å undersøke hvilke erfaringer miljøterapeuter på lukket psykiatrisk sengepost hadde med emosjonell dissonans. Jeg ville også undersøke hvilke mestringsstrategier miljøterapeutene hadde og hvordan disse strategiene opplevdes. Formålet med studien var å utforske hvordan miljøterapeuter ivaretok egen helse. Med et håp om hvordan den kanskje kunne være med å belyse konkrete tiltak slik at tema ble løftet frem og andre kunne lære av mestringsstrategiene som kom frem. Studiens teori besto av Arlie Russell Hochschild sin teori om følelser og Aaron Antonovsky sin teori om helsefremming. Metoden i studien var kvalitativ og innsamling av data ble gjennomført med semistrukturert intervju. Analysen som ble brukt til intervjuene var kvalitativ innholdsanalyse. Ut fra innholdsanalysen ble syv temaer utviklet, fire første omhandlet erfaringer miljøterapeutene gjorde seg om emosjonell dissonans og tre siste om mestringsstrategier: utfordrende pasientatferd, håndtering av tvangsutøvelse, utilfredsstillende samarbeidsforhold, profesjonell identitet utfordres, helsefremmende aktiviteter, kunnskap og erfaring og til sist strukturelle forhold og et støttende arbeidsmiljø. Miljøterapeutene hadde med seg erfaringer om hvordan de i mange situasjoner opplevde å kjenne på følelser som de selv eller miljøet forventet de ikke skulle uttrykke. De erfarte å møte følelsesregler på arbeidsplassen som videreutviklet opplevelsen av emosjonell dissonans. Miljøterapeutene brukte surface og deep acting når de erfarte emosjonell dissonans. For å mestre hverdagen med emosjonell dissonans var miljøterapeutene i behov av flere mestringsstrategier: mulighet til å bearbeide, lystbetonte aktiviteter, forbygge, personlig utvikling, faglig utvikling, debrifing, veiledning, gode rutiner og struktur og trygghet i kollegastøtte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HV/2020;
dc.subjecthelse- og sosialfagen_US
dc.subjectrus- og psykisk helsearbeiden_US
dc.subjectspesialsykepleieen_US
dc.title"Når emosjonelt arbeid blir utfordrende" - En kvalitativ studie av emosjonell dissonans og mestring blant miljøterapeuter på lukket psykiatrisk sengepost.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HV) [1301]
    Master- og bacheloroppgaver i sykepleie / spesialsykepleie / helsevitenskap

Vis enkel innførsel