Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønneberg, Vibeke
dc.contributor.authorNilsen, Camilla
dc.date.accessioned2020-09-11T12:45:18Z
dc.date.available2020-09-11T12:45:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677455
dc.descriptionMaster's thesis in Special Educationen_US
dc.description.abstractVurderinger og underveisvurderinger har en sentral rolle i den norske skole. Det å gi tilbakemeldinger på elevenes skriftlige arbeid er viktig for å utvikle elevenes skrivekompetanse. Det er lite kunnskap om hva som kjennetegner underveisvurderinger av tekstene de yngste skriver. Flere endringer har muliggjort at det skrives flere tekster de første årene på skolen. Raskere bokstavintroduksjon og digitale hjelpemidler muliggjør tekstskriving tidligere. Når elevene skriver for hånd må de forme bokstavene og skrive det fysisk ned på et papir, i motsetning til når elevene skriver digitalt, da trenger de bare å trykke på en tast. Det er også lettere å redigere eller endre tekster som er skrevet digitalt, fremfor tekster som er skrevet for hånd. Dette kan bidra til å påvirke hvilke tilbakemeldinger lærerne gir på elevenes tekster. Denne avhandlingen tar sikte på å undersøke hva som kjennetegner lærerens rapporterte underveisvurderinger av tekster skrevet av andreklassinger. Videre blir det undersøkt om det er forskjell på de rapporterte tilbakemeldingene som gis på håndskrevne- og digitale tekster. For å svare på studiens forskningsspørsmål har jeg intervjuet fire grunnskolelærere på småtrinnet. Dette gav meg tilgang til deres tanker og rapporterte praksis når det gjelder å gi underveisvurdering av tekster skrevet av de yngste. I intervjuet fikk lærerne også en «praktisk» oppgave hvor de skulle gi underveisvurderinger på tre tekster, en eller to håndskrevne tekster og en eller to digitale tekster skrevet av elever på 2.trinn. Alle tekstene fantes i to versjoner, en håndskrevet versjon og en digital versjon. Hver lærer bare vurderte bare en versjon av teksten en gang. Dette gjorde det mulig å sammenligne de håndskrevne tekstene mot de digitale tekstene for å se om det er noen forskjeller i hvilken tilbakemelding som gis på de ulike versjonene. De transkriberte intervjuene ble kodet og kategorisert for å finne sammenfallende faktorer i datamaterialet. Lærernes tilbakemeldinger på de rapporterte underveisvurderingene ble analysert ut fra om tilbakemeldingene var på lokalnivå (overflatenivå) eller globalnivå (innholdsnivå) eller eventuelt begge disse nivåene. Videre ble tilbakemeldingene knyttet til lokal- og/eller globalnivå rettet mot oppfordring til revidering og bruk av ros. Funnene ble presentert, analysert og drøftet i lys av relevant teori. Sentrale funn fra analysen viste at lærerne pleier å gi muntlige tilbakemeldinger underveis i skriveprosessen. Det kan det tyde på at lærerne tar hensyn til elevenes leseferdigheter og alder i valget mellom å gi muntlige eller skriftlige tilbakemeldinger. Videre rapporter alle lærerne i denne studien at underveisvurdering er nyttig for elevenes læring og at det er viktig å fokusere på det positive i teksten, samt gi korte og konkrete tilbakemeldinger. De fleste lærerne gav tilbakemeldinger på både lokal- og globalnivå, både i de håndskrevne og digitale tekstene. Likevel viste funn fra analysen at fokuset på lokalnivå er fremtredende både i de håndskrevne- og digitale tekstene. Dette kommer frem fra både samtalene i intervjuet og i de rapporterte underveisvurderingene. Funn fra analysen viste en liten tendens til flere tilbakemeldinger på lokalnivå når teksten er skrevet for hånd og en liten tendens til flere tilbakemeldinger på globalnivå når teksten er skrevet digitalt. Dette kan antyde at det kan være forskjeller i hvilken tilbakemelding som gis knyttet til skrivemediet. Funnene knyttet til revisjon viste lite forskjeller på hvilket tilbakemeldingsnivå som ble gitt, uavhengig av skriveverktøyet. Det var mest fokus på revisjon på lokalnivå i form av tilbakemeldinger rettet mot bokstavuforming, tegnsetting, stor og liten bokstav og mellomrom. Det var det få rapporterte tilbakemeldinger som oppfordret til revisjon på globalnivå knyttet til innholdet i teksten. Det kom videre frem fra samtalene i intervjuene at det er viktig å fokusere på det positive når det gis tilbakemeldinger. Funnene knyttet de de rapporterte underveisvurderingene viste at det var fokus på å gi tilbakemelding på hva som var bra med forklaring om hvorfor det var bra. Funnene knyttet til ros viste videre at det en liten tendens til forskjeller på hvilket tilbakemeldingsnivå som gis knyttes til skrivevektøyet som var brukt. Det ble gitt mer ros på globalnivå når teksten var skrevet digitalt og mer ros på lokalnivå når teksten er skrevet for hånd. Andre sentrale funn i studien viser at de antatt svake skriverne muligens får tilbakemeldinger på lokalnivå, fremfor globalnivå. Dette kan indikere at det muligens også er forskjeller på hvilket tilbakemeldingsnivå som gis knyttet til elevenes skriveferdigheter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subject2.trinnen_US
dc.subjecttilbakemeldingeren_US
dc.subjectunderveisvurderingen_US
dc.subjectelevteksteren_US
dc.subjecthåndskrevne teksteren_US
dc.subjectdigitale teksteren_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleLærernes rapporterte tanker om underveisvurderinger av elevtekster på 2.trinn – er det noen forskjeller på hvilken tilbakemelding som gis på de håndskrevne- og digitale tekstene?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber98en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal