Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAsheim, Bjørn Terje
dc.contributor.authorArntsen, Ruben
dc.contributor.authorSalgado, Nikolai Bakke
dc.date.accessioned2020-09-23T10:47:43Z
dc.date.available2020-09-23T10:47:43Z
dc.date.issued2020-06-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679235
dc.descriptionMaster's thesis in Strategy and Managementen_US
dc.description.abstractI dag dominerer personbilen trafikkbildet hvor enn du ferdes i verden, og Norge er ikke et unntak. Det er et praktisk og tidseffektivt framkomstmiddel som løser de fleste transportutfordringene en kan møte på i en hektisk hverdag. Ulempen med denne avhengigheten vi etter hvert har tilegnet oss er at når befolkningen øker, så øker også etterspørselen etter personbiler. Dette fører til økt trafikk, forurensing, støy og ineffektiv arealutnyttelse i byområdene. Tiltak for å skape et mer bærekraftig mobilitetssystem er å i større grad tilrettelegge for kollektivtransport, bruk av sykkel og gange, samt bygge tettere og høyere for å ikke skape et ytterligere mobilitetsbehov. Bildeling er et annet tiltak for å redusere personbilbruken, og fungerer som et alternativ til dem som trenger bil en gang iblant, der andre transportformer er mindre praktiske. Formålet med denne masteroppgaven er å vurdere utfordringene og mulighetene bildelingstjenesten har på Nord-Jæren slik status er i dag og i framtiden. Vi har derfor valgt å ta i bruk et teoretisk rammeverk hentet fra en europeisk studie, hvor det er blitt identifisert faktorer som gir gode forutsetninger for bildeling. Vi har valgt en kvalitativ tilnærming, hvor det har blitt gjennomført semi-strukturerte intervju med lokale, kompetente aktører innen bildeling og mobilitet. Dette har vært hensiktsmessig for å få et dypere innblikk i hvilke tiltak som gjøres lokalt, og for hvordan disse aktørene vurderer Nord-Jærens potensial som et velfungerende bildelingsmarked. Vi tar også i bruk innovasjonsteori som har en forklarende funksjon for hvordan tjenesten utvikles, og hvorfor en slik innovasjon møter konkurranse fra det etablerte mobilitetsmarkedet. Våre funn viser at Nord-Jærens største utfordringer er en holdningsendring til mobilitet og bevissthetsgjøring av bildelingstjenesten. I tillegg avgrenses det største potensialet seg til Stavanger og Sandnes, på grunn av faktorer knyttet til befolkning. Disse utfordringene har gjort det vanskelig for bildelingsaktører å oppnå en nødvendig markedsandel, som gjør det mulig for dem å utvikle tilbudet videre. Derfor må myndighetene i større grad bruke sin påvirkningskraft til å skape mer bevissthet og holdningsendringer rundt bildeling. Positive, offensive tiltak er implementeringen av mobilitetspunkt, og integrering av bildelingstilbud ved arbeidsplasser og nye boligprosjekt. På sikt tror vi derfor at bildeling har potensialet til å bli en velintegrert tjeneste i våre mobilitetsvaner på Nord-Jæren.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HH/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectøkonomi og administrasjonen_US
dc.subjectstrategi og ledelseen_US
dc.titleBildelingsutvikling på Nord-Jærenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal