Spor av modelltekst i sakpregede elevtekster på vg1 studieforberedende utdanningsprogram
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683664Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student papers (HF-IKS) [761]
Sammendrag
Sammendrag
I 2013 ble LK06 revidert og begrepet eksempeltekster ble inkludert i kompetansemålene. Læreplanen løftet på denne måten frem eksempeltekster, også kalt modelltekster, som viktige metodiske virkemiddel i skriveopplæringen.
Dette forskningsprosjektet har undersøkt spor av modelltekst i elevtekster på vg1 studieforberedende utdanningsprogram. Målet var å kartlegge hvilke spor fra modelltekstene som viste seg i elevene sine tekster og få frem hvilken nytte elevene har av modelltekstene.
Materialet i prosjektet er 50 elevtekster og 2 lærerskrevne modelltekster. Utgangspunktet for forskningen er dermed tekstbasert. Analysearbeidet bølget frem og tilbake mellom modelltekster og elevtekster for å få frem trekk som er typiske og kartlegge tendensen i materialet som helhet. Analysekategoriene er drevet frem av materialet og deretter koblet til egnet teori. Forskningen er fundamentert i sosiokulturelle teorier om læring og skriving, teorier om stillasbygging, dialogteori og posisjoneringsteori.
Analysedelen er inndelt i hovedkategoriene: Tekststruktur, posisjonering, imitasjon og transformasjon. Analysen av tekststruktur fikk frem spor fra modelltekstene som viste seg i elevtekstene. Posisjoneringsanalysen tar høyde for den utvidede kommunikasjonssituasjonen skrivingen er en del av og fikk dermed i tillegg godt frem hvilken nytte elevene har hatt av modelltekstene.
Bruk av modelltekst i undervisningen bygger på en forestilling om at modelltekster kan støtte elevene i deres skriveutvikling. Tanken er at elevene går i dialog med modelltekstene, plukker opp spor fra disse, som de deretter bruker i egen skriving. Funnene i dette prosjektet støtter tanken om at elevene har nytte av modelltekstene. Resultatet er at det er spor fra modelltekstene i elevtekstene på flere nivå. Sporene viser seg som både imitasjoner og transformasjoner. Modelltekstene kan dermed fungere som støtte i utviklingen av elevene sin literacy.
Beskrivelse
Master's thesis in Literacy studies