dc.contributor.advisor | Hognestad, Jan Kristian | |
dc.contributor.author | Wetteland, Marianne Mjølsnes | |
dc.date.accessioned | 2020-10-19T12:32:17Z | |
dc.date.available | 2020-10-19T12:32:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2683664 | |
dc.description | Master's thesis in Literacy studies | en_US |
dc.description.abstract | Sammendrag
I 2013 ble LK06 revidert og begrepet eksempeltekster ble inkludert i kompetansemålene. Læreplanen løftet på denne måten frem eksempeltekster, også kalt modelltekster, som viktige metodiske virkemiddel i skriveopplæringen.
Dette forskningsprosjektet har undersøkt spor av modelltekst i elevtekster på vg1 studieforberedende utdanningsprogram. Målet var å kartlegge hvilke spor fra modelltekstene som viste seg i elevene sine tekster og få frem hvilken nytte elevene har av modelltekstene.
Materialet i prosjektet er 50 elevtekster og 2 lærerskrevne modelltekster. Utgangspunktet for forskningen er dermed tekstbasert. Analysearbeidet bølget frem og tilbake mellom modelltekster og elevtekster for å få frem trekk som er typiske og kartlegge tendensen i materialet som helhet. Analysekategoriene er drevet frem av materialet og deretter koblet til egnet teori. Forskningen er fundamentert i sosiokulturelle teorier om læring og skriving, teorier om stillasbygging, dialogteori og posisjoneringsteori.
Analysedelen er inndelt i hovedkategoriene: Tekststruktur, posisjonering, imitasjon og transformasjon. Analysen av tekststruktur fikk frem spor fra modelltekstene som viste seg i elevtekstene. Posisjoneringsanalysen tar høyde for den utvidede kommunikasjonssituasjonen skrivingen er en del av og fikk dermed i tillegg godt frem hvilken nytte elevene har hatt av modelltekstene.
Bruk av modelltekst i undervisningen bygger på en forestilling om at modelltekster kan støtte elevene i deres skriveutvikling. Tanken er at elevene går i dialog med modelltekstene, plukker opp spor fra disse, som de deretter bruker i egen skriving. Funnene i dette prosjektet støtter tanken om at elevene har nytte av modelltekstene. Resultatet er at det er spor fra modelltekstene i elevtekstene på flere nivå. Sporene viser seg som både imitasjoner og transformasjoner. Modelltekstene kan dermed fungere som støtte i utviklingen av elevene sin literacy. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | modelltekst | en_US |
dc.subject | eksempeltekst | en_US |
dc.subject | scaffolding | en_US |
dc.subject | fagskriving | en_US |
dc.subject | skriveopplæring | en_US |
dc.subject | disciplinary literacy | en_US |
dc.subject | den australske sjangerskolen | en_US |
dc.subject | intertekstualitet | en_US |
dc.subject | posisjonering | en_US |
dc.subject | imitasjon | en_US |
dc.subject | transformasjon | en_US |
dc.subject | lesevitenskap | en_US |
dc.subject | literacy studies | en_US |
dc.title | Spor av modelltekst i sakpregede elevtekster på vg1 studieforberedende utdanningsprogram | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-154 | en_US |