Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHognestad, Jan Kristian
dc.contributor.authorWetteland, Marianne Mjølsnes
dc.date.accessioned2020-10-19T12:32:17Z
dc.date.available2020-10-19T12:32:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683664
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesen_US
dc.description.abstractSammendrag I 2013 ble LK06 revidert og begrepet eksempeltekster ble inkludert i kompetansemålene. Læreplanen løftet på denne måten frem eksempeltekster, også kalt modelltekster, som viktige metodiske virkemiddel i skriveopplæringen. Dette forskningsprosjektet har undersøkt spor av modelltekst i elevtekster på vg1 studieforberedende utdanningsprogram. Målet var å kartlegge hvilke spor fra modelltekstene som viste seg i elevene sine tekster og få frem hvilken nytte elevene har av modelltekstene. Materialet i prosjektet er 50 elevtekster og 2 lærerskrevne modelltekster. Utgangspunktet for forskningen er dermed tekstbasert. Analysearbeidet bølget frem og tilbake mellom modelltekster og elevtekster for å få frem trekk som er typiske og kartlegge tendensen i materialet som helhet. Analysekategoriene er drevet frem av materialet og deretter koblet til egnet teori. Forskningen er fundamentert i sosiokulturelle teorier om læring og skriving, teorier om stillasbygging, dialogteori og posisjoneringsteori. Analysedelen er inndelt i hovedkategoriene: Tekststruktur, posisjonering, imitasjon og transformasjon. Analysen av tekststruktur fikk frem spor fra modelltekstene som viste seg i elevtekstene. Posisjoneringsanalysen tar høyde for den utvidede kommunikasjonssituasjonen skrivingen er en del av og fikk dermed i tillegg godt frem hvilken nytte elevene har hatt av modelltekstene. Bruk av modelltekst i undervisningen bygger på en forestilling om at modelltekster kan støtte elevene i deres skriveutvikling. Tanken er at elevene går i dialog med modelltekstene, plukker opp spor fra disse, som de deretter bruker i egen skriving. Funnene i dette prosjektet støtter tanken om at elevene har nytte av modelltekstene. Resultatet er at det er spor fra modelltekstene i elevtekstene på flere nivå. Sporene viser seg som både imitasjoner og transformasjoner. Modelltekstene kan dermed fungere som støtte i utviklingen av elevene sin literacy.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectmodellteksten_US
dc.subjecteksempelteksten_US
dc.subjectscaffoldingen_US
dc.subjectfagskrivingen_US
dc.subjectskriveopplæringen_US
dc.subjectdisciplinary literacyen_US
dc.subjectden australske sjangerskolenen_US
dc.subjectintertekstualiteten_US
dc.subjectposisjoneringen_US
dc.subjectimitasjonen_US
dc.subjecttransformasjonen_US
dc.subjectlesevitenskapen_US
dc.subjectliteracy studiesen_US
dc.titleSpor av modelltekst i sakpregede elevtekster på vg1 studieforberedende utdanningsprogramen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040en_US
dc.source.pagenumber1-154en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal