Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjestsen, Åse Kathrine
dc.contributor.authorUtsola, Kathrine
dc.date.accessioned2020-10-20T13:27:38Z
dc.date.available2020-10-20T13:27:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683959
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractFormålet med studien var å undersøke lærernes kartleggingspraksis av leseutvikling på 1. trinn, samt hva lærerne rapporterer at de bruker kartleggingsresultatene til. Studien bygger på data innhentet fra en spørreundersøkelse i forskningsprosjektet Two Teachers. Utvalget bestod av 99 respondenter trukket ved tilfeldig utvalg i forskningsprosjektet. Ved bruk av kvantitativ metode ble det gjennomført analyser for å få bedre oversikt over lærernes kartleggingspraksis av bokstavkunnskap og leseutvikling, og hvordan resultatene fra en slik kartlegging ble brukt i undervisningen. Dette ble så drøftet opp mot relevant teori og myndighetskrav. Resultatene fra spørreskjemaet viser at 89,9 % av lærerne på 1. trinn rapporterer at de kartlegger elevenes bokstavkunnskaper utover Utdanningsdirektoratets Kartleggingsprøve i lesing. Disse lærerne vil da med stor sannsynlighet vil kunne identifisere elever som strever på et tidlig tidspunkt, og kunne tilrettelegge undervisningen for alle elevene, i tråd med opplæringsloven § 1-3 og § 1-4. Det framgår av resultatene av lærerne på 1. trinn bruker varierte kartleggingsverktøy og observasjonsmateriell for å kartlegge bokstavkunnskap og elevenes leseutvikling, men at mye av dette kartleggingsmateriellet ikke er godt nok kvalitetssikret, eller det mangler informasjon om dette. De fleste lærerne bruker informasjon fra kartlegging av leseutviklingen i utviklingssamtaler med foreldre og elever for å tilpasse undervisningen for enkeltelever. Færre lærere bruker resultatene fra lesekartleggingen for å justere undervisningen for hele klassen. Kvalitetssikringen av spørreskjemaet og bruk av representativt utvalg gir grunnlag for å kunne anta at denne kartleggingspraksisen, og bruk av kartlegging i undervisningen er representativt for lærere på 1. trinn i Norge.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.titleLærernes kartlegging av leseutvikling på 1. trinn, og lærernes bruk av kartleggingsresultateneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber99en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [995]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal