Mistrivsel i kroppsøving
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683967Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag Bakgrunn
Kroppsøvingsfaget oppleves svært forskjellig i skolen, og enkelte elever vegrer seg eller direkte mistrives i faget. Kroppsøvingsfaget kan gi opplevelser og erfaringer som fører til livslang bevegelsesglede, men for at det skal skje er trivsel en avgjørende faktor.
Formål
Hensikten med undersøkelsen er å få en dypere forståelse til hvorfor enkelte elever mistrives i kroppsøving, gjennom informantenes opplevelser og erfaringer på området. Problemstillingen er «Hvorfor mistrives noen i kroppsøvingsfaget og hvilke tiltak kan gjøres for at de skal trives bedre?».
Utvalg
Sju informanter i alderen 16 år fra en ungdomsskole på Vestlandet ble rekruttert ved strategisk utvalg.
Metode
Undersøkelsen er basert på kvalitativ metode, og semi-strukturerte individuelle intervju ble anvendt. For å dekke problemstillingen har informantene svart på hvordan mestringsforventninger, kroppsøvingslærer og klassemiljø kan begrunne enkelte elevers mistrivsel, og hva som kan øke trivselen i faget.
Resultat
Et overraskende funn var at ingen av informantene hadde oppfattet kroppsøvingsfaget som et læringsfag, og begrunnet kroppsøvingsfaget med «å være i fysisk aktivitet» eller «få et avbrekk fra de teoretiske fagene». Et annet spesielt funn var at flere av informantene var svært aktive på fritiden. Hvilken mestringsforventning informantene hadde til de ulike aktivitetene var av stor betydning for elevens trivsel. Videre kom det frem at mangel på tilhørighet var en viktig årsak for informantenes mistrivsel. Læringsklimaet fremsto som svært prestasjonsorientert og informantene og gav videre uttrykk for at idretts og prestasjonsrelaterte aktiviteter dominerte undervisningen.
Konklusjon
Måten faget ble praktisert på var en viktig årsak til mistrivselen i faget. Ingen av informantene hadde oppfattet at kroppsøving var et læringsfag og opplevde faget som et aktivitet og rekreasjonsfag, med små muligheter for utvikling av fysisk- motoriske ferdigheter. Dette er tankevekkende da kroppsøvingsfaget er et viktig danningsfag i skolen.
Beskrivelse
Master's thesis in Sports and physical education