Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkaftun, Atle
dc.date.accessioned2021-01-05T10:44:23Z
dc.date.available2021-01-05T10:44:23Z
dc.date.created2020-11-18T13:55:51Z
dc.date.issued2020-07
dc.identifier.citationSkaftun, A. (2020). Rom for muntlighet? Språklig tenking og tekstsamtaler i norskfagets literacy. Nordic Journal of Literacy Research, 6(1).en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2721424
dc.description.abstractArtikkelen tar utgangspunkt i en forståelse av tale og skrift som sentrale tanketeknologier og et helhetlig perspektiv på literacy som tilgang til skriften, tekstmening og til diskursive fellesskap. Videre analyseres en literacy-hendelse fra en norsktime på andre trinn, hvor klassen samtaler om leseleksa. Alle elementene i en helhetlig leseopplæring innrettet mot elevenes utvikling inn i skriften, teksten og den faglige diskursen er til stede i eksempelet, men ikke desto mindre illustrerer eksempelet hvordan manglende blikk for sammenhengen mellom muntlighet og tenking hindrer at elementene kombineres til en meningsfull helhet. Mot dette bakteppet diskuteres muntlighetens plass i norsk og nordisk skolepraksis og utdanningsforskning, med blikket rettet mot framtidens skole.en_US
dc.description.abstractDialogic space? Verbal thinking and text conversations in Norwegian L1 literacy The starting point of this article is an understanding of oral and written language as thinking technologies and an integrated perspective on literacy, conceived of as access to writing, textual meaning and discursive communities. A literacy event is analyzed, from a grade two Norwegian (L1) lesson where the whole class is engaged in conversation about a reading assignment given as homework. All elements of an integrated reading education targeting student development into written language, text meaning and discursive community are present in the example. Nevertheless, the example also illustrates how the missing awareness of the connection between oral activity and thinking prevents the realization of the potential for integrating the elements of reading education into a meaningful, integrated whole. Against this backdrop, the place of oracy and dialogic activity in Norwegian and Nordic educational reseach and practice is discussed.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectliteracyen_US
dc.subjecttanketeknologieren_US
dc.subjectklasseromsdiskursen_US
dc.titleRom for muntlighet? Språklig tenking og tekstsamtaler i norskfagets literacyen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 Atle Skaftun.en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v6.2022
dc.identifier.cristin1849282
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal