Vitenskapelig evaluering av e-læringen «Akuttmedisin for legevaktpersonell»
Master thesis
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HV) [1389]
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: I forbindelse med en endring av akuttmedisinforskriften i 2015 fikk legevakten en tydeligere plass i den akuttmedisinske kjeden utenfor sykehuset. Det kom høyere krav til legevaktpersonellet sin kompetanse innen akuttmedisin. For å imøtekomme dette behovet ble e-læringen «Akuttmedisin for legevaktpersonell» utviklet av Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin (NKLM), på oppdrag fra Helsedirektoratet. E-læringen er en introduksjon til et to dagers praktisk kurs og er obligatorisk for alt legevaktpersonell å gjennomføre innen 1. mai 2021.
Formål: Denne studien ble gjort med tanke på å øke kunnskapsgrunnlaget om hvordan e-læringen fungerte, hvilke resultater leger og sykepleiere fikk på eksamen og hvordan leger og sykepleiere evaluerer e-læringen.
Metode: Det ble hentet ut data fra programvaren «Oppvakt». Eksamensresultater, deltagernes evalueringer, opplysninger om deltagerens yrkesrolle og fylkestilhørighet ble hentet ut og statistiske analyser ble utført.
Funn: En stor andel av deltagerne (85%) går gjennom alle åtte modulene i e-læringen. Av de som går gjennom hele e-læringen består 77% av deltagerne eksamen på første forsøk. Noen få spørsmål blir hyppig besvart feil. Andre spørsmål besvares rett av tilnærmet 100% av deltagerne. «Hjertestans» er modulen som har dårligst resultat. Flertallet av både leger og sykepleiere finner e-læringen både relevant og engasjerende.
Konklusjon: E-læring virker til å kunne øke helsepersonells kunnskap om akuttmedisin, spesielt i kombinasjon med tradisjonell undervisning. Leger og sykepleiere som jobber i legevakt består oftere eksamen på første forsøk enn andre roller i legevakt, og de som ikke jobber i legevakt. Legene består eksamen oftere på første forsøk enn sykepleiere. Legevaktpersonell har behov for mer kunnskap om AHLR. Det gjenstår rundt 26% av ansatte i legevakt som må gjennom e-læringen innen kurset blir lovpålagt 1. mai 2021.
Nøkkelord: E-læring, akuttmedisin, evaluering, helsepersonell, effekt av e-læring.
Description
Master's thesis in Prehospital critical care