Faktorer som kan påvirke unge kvinners beslutning om å ta eller å ikke ta humant papillomavirus-vaksine
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2738309Utgivelsesdato
2020-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1300]
Sammendrag
Langvarig infeksjon med humant papillomavirus (HPV) fører primært til kreft i cervix hos kvinner, men kan også gi kreft i ulike organer hos både kvinner og menn. Fra 2016 til 2018 ble det tilbudt gratis HPV-vaksine til unge kvinner født i 1991 eller senere. Tall fra Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK viser at 59,3% av kvinnene i målgruppen vaksinerte seg. Denne masteroppgaven presenterer en studie om faktorer som påvirker unge kvinners valg om å vaksinere seg eller ikke mot HPV, samt hvilke faktorer som for uvaksinerte kan være med på å påvirke valget om å vaksinere seg en gang i framtiden. Formålet med studien er å kartlegge og gi kunnskap om disse faktorene til bruk i det forebyggende arbeidet for å få flere i målgruppen til å vaksinere seg. Studien bygger på et kvantitativt forskningsdesign med spørreskjema som kartleggingsverktøy. Respondentene er unge kvinner født fra 1991 til og med 1996. Data er bearbeidet og analysert i dataprogrammet Statistical Package for Social Sciences, versjon 25. For den vaksinerte gruppen var gratis vaksinering, annonsering av informasjon om vaksinen og det å ha venninner som hadde tatt vaksinen av stor påvirkning. For de ikke-vaksinerte var legens manglende anbefaling, lavt kunnskapsnivå hos kvinnen selv og frykt for bivirkninger hovedfaktorene som gjorde at kvinnene valgte å ikke vaksinerte seg. Samme gruppe rapporterte at gratis vaksinering, annonsering og anbefaling fra en lege eller helsesykepleier ville ha stor påvirkning dersom de skulle velge å ta vaksinen en gang i framtiden. Oppsummert virker det som om gratis vaksinering, bedre annonsering, og anbefaling fra helsepersonell kan øke vaksinasjonsdekningen. Helsesykepleiere kan ha en viktig rolle i dette arbeidet.
Beskrivelse
Master's thesis in Nursing science