dc.contributor.advisor | Havik, Trude | |
dc.contributor.author | Fasseland, Nina Sønnevik Øyslebø | |
dc.date.accessioned | 2021-04-19T11:45:29Z | |
dc.date.available | 2021-04-19T11:45:29Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2738372 | |
dc.description | Master's thesis in Public health nursing | en_US |
dc.description.abstract | Sammendrag
Målet med denne studien har vært å lære mer om helsesykepleier i barneskolen, deres erfaringer med samarbeid og oppgaver i barneskolen. De nasjonalfaglige retningslinjer har vært endret siste årene, det er økt fokus på samarbeid og universelle tiltak i skolen. Helsesykepleiers praksis har gått fra i en individrettet praksis til en systemrettet og tverrfaglig praksis. Jeg ønsket i denne studien å få svar på to problemstillinger. Den første problemstillingen var: Hva gjør helsesykepleier i barneskolen? Den andre problemstillingen: Hvordan erfarer helsesykepleier samarbeid i barneskolen? Fem helsesykepleiere i barneskolen ble intervjuet, deretter ble intervjuene transkribert, noe som resulterte i et rikt datamateriale. Analysen ble gjennomført etter Braun og Clarke (2006) sine kriterier for tematisk analyse og ved bruk av dataprogrammet NVivo12. Funnene diskutert i lys av nasjonalfaglige retningslinjer for helsestasjon og skolehelsetjenesten, teori, samt tidligere forskning på fagområdet.
Hovedfunnene fra denne studien viser at arbeidet i barneskolen er en flersidig oppgave for helsesykepleierne. De erfarer at det meste av tiden går til individrettet oppfølging av elever, selv om de er ved skolen hver dag og at nasjonale retningslinjer fokusere på systemrettet samarbeid. Helsesykepleierne opplever å være inkludert i skolen og har tette samarbeidspartnere i skolen, men de erfarer at det har tatt mye tid å komme dit. Skolehelsetjenesten «ruller og går», ikke på grunn av profesjonen, men det kan oppleves å være mer personavhengig. Det krever at helsesykepleiere er aktive, synlige og engasjerte for å bygge personlig kontakt med sine samarbeidspartnere i skolen, og det må lages gode treffpunkter for å styrke samarbeidet mellom skolen og skolehelsetjenesten.
Nøkkelord.: Helsesykepleier, samarbeid, barneskole, nasjonalfaglig retningslinje | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HV/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | helse- og sosialfag | en_US |
dc.subject | helsesykepleier | en_US |
dc.subject | samarbeid | en_US |
dc.subject | barneskole | en_US |
dc.subject | nasjonalfaglig retningslinje | en_US |
dc.title | Helsesykepleier i barneskolen-en flersidig oppgave. En kvalitativ studie av helsesykepleiers erfaringer fra arbeidet i barneskolen, med fokus på samarbeid | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |