Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæbø, Aud Berggraf
dc.date.accessioned2015-01-30T09:01:02Z
dc.date.available2015-01-30T09:01:02Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationSæbø, A.B (2010) Drama som estetisk læringsform for å utvikle leseforståelse. Tidsskriftet FoU i praksis, 4(1), pp. 9-25nb_NO
dc.identifier.issn1504-6893
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/275086
dc.description.abstractAksjonsforskningsprosjektet «Drama, kreativitet og estetiske læreprosesser» tar utgangspunkt i klasserommets didaktiske utfordringer og dramafagets mulighet til å skape engasjement og motivere til innsats i det faglige arbeidet. I denne artikkelen skisserer jeg kort prosjektets bakgrunn og forskningsspørsmål, samt metoden for det miniprosjektet som presenteres her. Ved bruk av metoden prosessdrama tilrettelegger jeg en intervensjon på 6. klassetrinn i forhold til et av delmålene i prosjektet: å konkretisere og utforske hvordan drama kan integreres i undervisnings- og læringsprosessen for å stimulere og berike elevenes læringsprosess; her det å stimulere til lesing og utvikle leseforståelse. Videre forteller jeg om, kommenterer og analyserer selve læringsforløpet for å peke på noen av de didaktiske utfordringene drama som estetisk læringsform kan ivareta når elevenes leseforståelse skal stimuleres og utvikles. Jeg avslutter med en diskusjon relatert til elevenes og lærernes erfaringer i prosjektet som viser at lærerstrukturert prosessdrama skaper engasjement og kan motivere alle til innsats i den faglige læringsprosessen. Utfordringen er å styrke lærernes kompetanse i å integrere drama som en utforskende estetisk læringsform i leseopplæringen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherTapir Akademisk Forlagnb_NO
dc.subjectdramanb_NO
dc.subjectprosessdramanb_NO
dc.subjectleseforståelsenb_NO
dc.subjectelevmedvirkningnb_NO
dc.subjectklasseromsforskningnb_NO
dc.titleDrama som estetisk læringsform for å utvikle leseforståelsenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.source.pagenumber9-25nb_NO
dc.source.volume4nb_NO
dc.source.journalTidsskriftet FoU i praksisnb_NO
dc.source.issue1nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel