Show simple item record

dc.contributor.advisorHaaland, Joakim Jiri
dc.contributor.authorStaveland, Marte Luise
dc.date.accessioned2021-07-21T16:26:30Z
dc.date.available2021-07-21T16:26:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81558459:22296870
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2764935
dc.descriptionDenne oppgaven er ikke tilgjengelig i fulltekst
dc.description.abstractSammendrag: Denne oppgaven har en relasjonell forståelsesramme og tar for seg barn og unge med intellektuell funksjonsnedsettelse sine muligheter for deltakelse i samfunnet. Oppgaven belyser i et utviklingsøkologisk perspektiv, hvilke forhold som kan påvirke muligheter og begrensninger for deltakelse, og at dette oppstår i et samspill mellom samfunn og individ på ulike nivå. Tema som blir belyst er sosial deltakelse, tilhørighet og inkludering. Nøkkelord: Barn og unge med intellektuell funksjonsnedsettelse, deltakelse, mikro-, ekso- og makrovnivå.
dc.description.abstractAbstract: This thesis has a relational understanding framework and addresses children and young people with intellectual disabilities opportunities for participation in society. The thesis sheds light in a developmental ecological perspective, which conditions can affect opportunities and limitations for participation, and that this arises in an interaction between society and the individual at different levels. Themes that are highlighted are social participation, belonging and inclusion. Keywords: Children and young people with intellectual disabilities, participation, micro, exo and macro levels.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleForhold som kan påvirke muligheter for deltakelse av barn og unge med intellektuelle funksjonsnedsettelser
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record