Show simple item record

dc.contributor.advisorLinge, Tone Therese
dc.contributor.authorLeinsvang, Signe
dc.contributor.authorØxnevad, Thuva
dc.date.accessioned2021-09-03T16:31:08Z
dc.date.available2021-09-03T16:31:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80420649:34876824
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773275
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med oppgaven var å svare på problemstillingen “Hvilke utfordringer og muligheter innen kommunikasjon og kultur opplever ledere og ansatte i en økende flerkulturell servicebransje?” For å besvare vår problemstilling benyttet vi oss av en kvalitativ forskningsmetode. Vi hadde ikke stor kunnskap om forsknings emnet på forhånd, og gikk eksplorativt inn i prosjektet for å undersøke hva som kunne komme ut av dataene vi samlet inn. Vi benyttet oss av dybdeintervjuer for å samle data. Utvalget besto av 10 ulike personer, hvor fire av dem var ledere i en virksomhet og seks av dem var ansatte. Flere tidligere undersøkelser som for eksempel Vaage (2018) og Tronstad (2010) har blitt brukt som grunnlag til vår oppgave. Vaage (2018) skriver om mangfolds forståelse i det norske arbeidslivet og en manglende minoritetskompetanse. Det er også annen teoretisk bakgrunn som ligger til grunn for vår forskning. Et eksempel er en fagartikkel av Soprana (2018). Her beskrives flere langsiktige muligheter ved flerkulturelle arbeidsmiljøer, noe som var interessant for vår oppgave. Resultatene vi fikk fra de 10 intervjuene ble analysert og diskutert. Alle resultatene var i samsvar med hva tidligere forskning har vist. Vår forskning bidrar til å styrke disse tidligere forskningsprosjektene. Respondentene fortalte om flere egne opplevelser. Det som ble spesielt lagt merke til var at alle respondentene opplevde kommunikasjonsbarrierer som følge av at noen av deres medarbeidere ikke kunne godt nok norsk eller engelsk. I tillegg fortalte alle respondentene at de følte et flerkulturelt arbeidsmiljø kunne være en god arena for å lære mer om språk, kultur og gi bedre forståelse for andre mennesker. Gjennom analyse av forskningsresultatene har det vist seg at det er rom for videre forskning. Det kunne vært interessant å undersøke et større utvalg for å få et mer generelt resultat. I tillegg til å undersøke konkrete tiltak som kan implementeres for å forbedre utfordrende forhold og for å dra nytte av mulighetene et flerkulturelt arbeidsmiljø bringer.
dc.description.abstractThe purpose of the assignment was to answer the question "What challenges and opportunities in communication and culture do managers and employees experience in a growing multicultural service industry?" To answer our problem, we used a qualitative research method. We did not have much knowledge about the research topic in advance, and explored the project to investigate what could come out of the data we collected. We used in-depth interviews to collect data. The sample consisted of 10 different people, four of whom were managers in a business and six of whom were employees. Several previous studies such as Vaage (2018) and Tronstad (2010) have been used as a basis for our thesis. Vaage (2018) writes about understanding diversity in Norwegian working life and a lack of minority competence. There is also another theoretical background that underlies our research. An example is a professional article by Soprana (2018). Here, several long-term opportunities for multicultural work environments are described, which was interesting for our task. The results we obtained from the 10 interviews were analyzed and discussed. All results were in accordance with what previous research has shown. Our research helps to strengthen these previous research projects. The respondents told about several experiences of their own. What was especially noticed was that all the respondents experienced communication barriers as a result of some of their employees not knowing Norwegian or English well enough. In addition, all respondents said that they felt a multicultural work environment could be a good arena to learn more about language, culture and provide a better understanding of other people. Through analysis of the research results, it has become clear that there is room for further research. It could be interesting to examine a larger sample to get a more general result. In addition to examining concrete measures that can be implemented to improve challenging conditions and to take advantage of the opportunities a multicultural work environment brings.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUtfordringer og muligheter innen kommunikasjon og kultur i flerkulturelle arbeidsmiljøer i serviceyrker
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [625]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Show simple item record