Barnehagelæreres syn og erfaringer om arbeid med selvregulering som mulighet for å fremme livsmestring hos barn under tre år
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2775314Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne deskriptive, kvalitative studien undersøker hvordan barnehagelærere arbeider med å styrke selvregulering hos barn under tre år i barnehagen. Formålet har vært å øke den empiriske kunnskapen om det praktiske arbeidet barnehagelærere utfører for å styrke selvreguleringsevnen til de yngste barnehagebarna.Selvregulering er ansett som viktig for å oppleve livsmestring for alle aldersgrupper. Arbeid med selvregulering for barn under tre år må ta hensyn til at denne aldersgruppen har begrenset verbal uttrykksevne. Samtidig opplever ofte barn under tre år vanskelige situasjoner i barnehagen, fordi samhandlingen deres er preget av nonverbale uttrykksformer. I studien har jeg benyttet fokusgrupper, individuelle intervjuer og tematisk analyse for å kartlegge et utvalg barnehagelæreres erfaringer med og meninger om arbeid med barn under tre år i krevende situasjoner, der evne til selvregulering kan gi økt livsmestring. Resultatene tyder på at barnehagelærerne styrker selvreguleringen hos barn under tre år ved å bruke egen erfaring. Barnehagelærerne mener videre at selvregulering er spesielt påkrevd i situasjoner der de enten må fremme egne behov, eller tilpasse seg barnehagens normer og regler. De erfarer at de som fagpersoner kan støtte barnet i barnets egen læringsprosess. Som personalgruppe kan de bidra med å tilrettelegge barnehagens miljø, med gode prosesser og strukturer i barnehagehverdagen. Barnehagelærerne er bevisste på sammenhengen mellom selvregulering og livsmestring, og mener at positiv mestring i barnehagen kan styrke vanskelige situasjoner i fremtiden.Denne studien viser at det er behov for faglig kunnskap som barnehagelærere kan støtte seg til i arbeidet med selvregulering hos barn under tre år i barnehagen. Videre er det viktig å ta hensyn til det enkelte barns ressurser og behov, slik at barnet kan tilpasse seg og mestre vanskelige situasjoner. Hvordan barna opplever slike situasjoner, påvirkes også av strukturen og de fysiske ressursene i barnehagen. Det er derfor viktig med et kritisk blikk på hvordan barnehagehverdagen er organisert. Barnehagelæreres systematiske arbeid med selvregulering hos barn under tre år kan hjelpe til med å oppfylle de nye bestemmelsene i barnehageloven, som presiserer barns psykososiale rettigheter. Økt kunnskap om arbeid med selvregulering hos barnehagebarn mellom null og tre år vil bedre barnas psykososiale miljø, øke mestring i vanskelige situasjoner, og på sikt gi økt livsmestring. This descriptive, qualitative study examines how kindergarten teachers work to strengthen self-regulation in children under the age of three in kindergartens. The purpose has been to increase the empirical knowledge about the practical work that kindergarten teachers perform to strengthen the self-regulatory ability of the youngest kindergarten children.Self-regulation is considered important for experiencing life skills for all age groups. Work with self-regulation for children under the age of three must take into account that this age group has limited verbal abilites to express themselves. At the same time, children under the age of three often experience difficult situations in kindergarten, because their interactions are characterized by nonverbal forms of expression.In the study, I have used focus-groups, individual interviews and thematic analysis to map a selection of kindergarten teachers' experiences with, and opinions about working with children under three years in demanding situations, where the ability to self-regulate can provide increased life skills.The results indicate that kindergarten teachers strengthen self-regulation in children under the age of three by using their own experience. Kindergarten teachers further believe that self-regulation is especially required in situations where they either have to promote their own needs, or adapt to the kindergarten's norms and rules. They experience that they as professionals can support the child in the child's own learning process. As a staff group, they can help to facilitate the kindergarten's environment, with good quality processes and structures in the kindergarten's everyday life. Kindergarten teachers are aware of the connection between self-regulation and life skills, and believe that positive skills in kindergarten can strengthen difficult situations in the future.This study shows that there is a need for professional knowledge that kindergarten teachers can rely on in their work with supporting self-regulation in children under three years in kindergarten. Furthermore, it is important to take into account the individual child's resources and needs, so that the child can adapt and master difficult situations. How the children experience such situations is also affected by the structure and the physical resources in the kindergarten. It is therefore important to take a critical look at how the day-care centre's everyday life is organized.Kindergarten teachers' systematic work with self-regulation in children under the age of three can help to fulfill the new provisions in the Kindergarten Act, which specify children's psychosocial rights. Increased knowledge about work with self-regulation in kindergarten children between zero and three years will improve the children's psychosocial environment, increase coping in difficult situations, and in the long run provide increased life coping.