Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNielsen, Ingrid
dc.contributor.authorGudmestad, Karoline
dc.date.accessioned2021-09-20T08:19:50Z
dc.date.available2021-09-20T08:19:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80580565:24215512
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779111
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring, som er et nytt område som kom inn i skolen med de nye læreplanene. Temaet skal være en del av norskfaget der det er en sentral del av det faglige innholdet, og jeg har valgt å avgrense meg til litteraturdelen av norskfaget. Oppgaven undersøker hvordan FoL kan implementeres i norskfaget. Problemstillingen er: Hvilken faglig legitimitet kan det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring ha i litteraturundervisningen i norskfaget, og hvordan kan dette temaet implementeres i litteraturundervisningen i norskfaget? Oppgaven har dermed to formål: Å undersøke den faglige legitimiteten for det tverrfaglige temaet, og hvordan implementeringen kan gjennomføres. Min ambisjon er at denne oppgaven skal ha relevans for planlegging og undervisningspraksis i både ungdomsskole og videregående skole. Det er ikke et mål for oppgaven å finne et svar på hvordan FoL kan implementeres, men heller å undersøke om det finnes noen begreper, tenkemåter og praksiser som kan ligge til grunn for implementeringsarbeidet. På bakgrunn av tidligere klasseromsforskning og et teoretisk rammeverk med et vidt spekter av psykologisk, filosofisk og litteraturteori, samt studier på litterær lesing, forsøker jeg å nærme meg slike begreper, tankemåter og praksiser. Særlig begrepene mentalisering og skjønnsom leser vil bli løftet frem som mulige begrep som kan ligge til grunn for implementeringen av FoL i litteraturundervisningen. På bakgrunn av klasseromsforskningen som blir presentert og flere formuleringer i læreplanen, vil det også stilles spørsmål rundt hvordan litteraturundervisning organiseres i dagens skole, men et åpent spørsmål om implikasjoner om at litteraturundervisning som sådan med fordel kan justeres for å bli mer faglig relevant i norskfaget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLitteraturen og livet? Hvordan implementere det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i litteraturundervisningen i norskfaget?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel