Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruin, Marieke
dc.contributor.authorLeknes, Torgeir Tonstad
dc.date.accessioned2021-09-25T16:26:39Z
dc.date.available2021-09-25T16:26:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:8509257
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783032
dc.descriptionFull text available on 2210-01-31
dc.description.abstractDenne studien undersøker hva lærere forteller om sine erfaringer med vurderingspraksis på ungdomstrinnet, og hvordan disse erfaringene kan forstås. Studiens formål har vært å utvikle kunnskap om hvordan lærernes stemmer kan bidra i en diskusjon om hvordan vurderingspraksis skaper muligheter eller begrensninger for elevers deltakelse og læring på ungdomstrinnet. For å undersøke dette har det blitt gjennomført en kvalitativ intervjustudie av fem lærere på ungdomstrinnet. Det ble gjennomført en innholdsanalyse av intervjuene som dannet grunnlaget for datamaterialet i studien. Analysefunnene diskuteres i lys av perspektiver på deltakelse, danning og medvirkning, samt et organisasjonsperspektiv. Studien konkluderer med at lærernes erfaringer med vurderingspraksis på ungdomstrinnet kan forstås som fortellinger om å skape rom for elevers deltakelse i egen læring. Ved å skape rom for elevers deltakelse i vurderingspraksiser legges det til rette for et inkluderende læringsmiljø som åpner for viktige prinsipper i barns opplæring knyttet til læring og måloppnåelse, danning og demokrati. For å realisere vurderingspraksiser som gir muligheter for elevenes deltakelse, danning og medvirkning, står et tverrfaglig kollegialt samarbeid sentralt, samt en ledelse som er organisasjonsdrevet, slik at man kan arbeide for at de ansatte i skolen drar i samme retning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Det er mange som har behov for andre måter å løse ting på» - Å gi rom for elevers deltakelse i vurderingspraksis på ungdomstrinnet. En analyse av læreres fortellinger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel