Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLillevik Gjære, Åsmund
dc.contributor.authorBleie, Bjørnar
dc.date.accessioned2021-09-25T16:27:13Z
dc.date.available2021-09-25T16:27:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:82370538:57632307
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783071
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å identifisere sosiomatematiske normer til to klasser som undervises etter UOM, og finne hvilken rolle læreren har i utviklingen av disse normene. Sosiomatematiske normer defineres av Yackel & Cobb (1996) som «normative forståelser av hva som blir regnet som matematisk ulikt, effektivt, elegant og akseptabelt i matematikkundervisning». Sosiomatematiske normer vil ifølge Yackel og Cobb (1996) komme til uttrykk i interaksjonen mellom læreren og elevene i undervisningen. Følgende forskningsspørsmål er forsøkt blitt besvart i studien. 1.Hvilke sosiomatematiske normer kan identifiseres hos to klasser som undervises etter modellen Utviklende opplæring i matematikk? 2.Hvilken rolle spiller lærerens verbale interaksjon med elevene i utviklingen av sosiomatematiske normer? For å få svar på forskningsspørsmålene ble interaksjonen mellom lærer og elever i to 4. klasser analysert. Data ble hentet fra video- og lydopptak av matematikkundervisning over en periode på 2 uker. For å svare på forskningsspørsmål 1 ble rammeverket til Yackel & Cobb (1996) brukt, mens for forskningsspørsmål 2 ble rammeverket til Drageset (2014) brukt. Det at UOM er en relativ ny undervisningsform i Norge gjør at det eksisterer lite empirisk forskning på interaksjonen mellom lærer og elever i denne undervisningsformen. Studien er en casestudie, hvor funnene er hentet fra de to ukene klassene ble observert. De sosiomatematiske normene som ble identifisert i studien bærer preg av klassens fokus på den matematiske prosessen for å løse oppgaven mer enn riktig svar. Selv om det er flere faktorer som påvirker utformingen av klassens sosiomatematiske normer peker studien på at læreren sine verbale ytringer har en betydningsfull rolle i denne prosessen. Lærerens aktive styring av helklassesamtalen er noen av funnene som tyder på dette. Dette vil sammenfalle med UOM sine teoretiske prinsipper.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleLærerens rolle i utviklingen av sosiomatematiske normer i undervisningssystemet Utviklende opplæring i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel