Blar i Studentoppgaver (Lesesenteret) på tittel
Viser treff 21-40 av 79
-
Gøy! For man skriver til noen.
(Master thesis, 2021)En kvalitativ studie om skriveoppgaver i begynneropplæringa. -
"Han kunne ha sett seks dyr med to bein!" En kvalitativ flercase-studie som studerer undersøkende undervisning med en LIST-oppgave i begynneropplæringen.
(Master thesis, 2022)I denne studien granskes bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Tidligere forskning peker på at undersøkende undervisning kan føre til motiverte elever og gi god tilpasset opplæring. I læreplanen finner vi ... -
Hei Elefant! Vil du låne capsen min? -eit performativt blikk på tredjeklassingar som les ei biletbok i sjølvstyrte grupper
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for dette masterprosjektet er eit ynskje om at elevar i byrjaropplæringa skal få høve til å vere munnleg aktive på sine premissar i høgtlesingshendingar. For å få ei rik leseoppleving, treng elevane å bruke ... -
Hva er en leser - ifølge førsteklassinger?
(Master thesis, 2024)Som førsteklasselærer er jeg opptatt av å møte barna som begynner på en god måte. En god start legger grunnlaget for et godt skoleløp. Barna som begynner på skolen er ikke blanke ark, men har kunnskaper og erfaringer med ... -
Hva og hvor mye leser elevene på 9.trinn? En studie av ungdomsskoleelevers lesevaner på fritiden
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven er lesevanene til elevene på 9.trinn. Studiens premiss hviler på at elevene leser lite bøker, men mye på sosiale medier, i tillegg til at gutter gamer mye. Forskningsspørsmålene til denne ... -
Hva skjer når lærere på småskoletrinnet reflekterer kritisk over egen leseleksepraksis i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om lekser, mer spesifikt leselekser i norskfaget. Studien tar ikke stilling til om vi skal ha leselekser eller ikke i norsk skole, men retter søkelyset mot leseleksepraksis i småskolen, og ... -
Hva skriver elevene egentlig i norsktimene? En kvalitativ studie om teksttyper og skrivediskurser på syvende trinn.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Kunnskapsløftet (LK06) innførte skriving som grunnleggende ferdighet, likevel har norskfaget et særskilt ansvar for skriveopplæringen. Tidligere skriveforskning viser at elevtekstene som har blitt skrevet i ... -
Hva, hvordan, hvorfor? En studie av leselekser på 4. - 7. trinn.
(Master thesis, 2021)Norske lærere er ikke pålagt å gi elevene lekser/leselekser. I en tid med mye fokus på leksefrihet gjennom media ønsker jeg å finne ut hva slags leselekser elevene får, og hva som er gode leselekser. Er leseleksene vi gir ... -
Hverandrevurdering - En kvalitativ studie om hva som kjennetegner tiendetrinnselevers hverandrevurdering i norskfaget
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet (2020) definerer underveisvurdering som all vurdering som skjer før avslutningen av opplæringen, og at underveisvurdering skal være en integrert del av opplæringen til elevene. Prinsipper for god ... -
Hvilke muligheter for arbeid med tidlig algebra er å finne blant oppgaver i nye læreverk på 1. og 2. trinn?
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt oppgaver i læreverk for 1. og 2. trinn som bygger på den nye læreplanen LK20. Hensikten med studien er å få innblikk i hvilke muligheter for arbeid med algebraisk tenkning det er å finne ... -
Hvordan opplever elever at høytlesing av utdrag fra bøker påvirker deres lyst til å lese bøker?
(Master thesis, 2024) -
Høytlesing i ungdomsskolen En studie av ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing
(Master thesis, 2022)Temaet i studien er ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing. Formålet har vært å belyse høytlesingens verdi for elevene og se hvilken plass denne undervisningsmetoden kan ha i ungdomsskolen. LISA-undersøkelsen har vist ... -
Høytlesing i ungdomsskolen. En studie av ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing.
(Master thesis, 2022)Temaet i studien er ungdomsskoleelevers forhold til høytlesing. Formålet har vært å belyse høytlesingens verdi for elevene og se hvilken plass denne undervisningsmetoden kan ha i ungdomsskolen. LISA-undersøkelsen har vist ... -
Høytlesing og estetiske leseopplevelser på 1.trinn -en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for elevenes estetiske leseopplevelser gjennom høytlesing av en bildebok
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven er å gjøre en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere legger til rette for estetiske leseopplevelser hos elevene på 1.trinn basert på planlegging og gjennomføring av høytlesingen av en bildebok. ... -
Høytlesing på småskoletrinnet
(Master thesis, 2021)Målsetningen for denne masterstudien var å få innsikt i hvordan lærere på 1.-4. trinn samtaler om høytlesing og få et innsyn i hvordan de beskriver sin høytlesingspraksis. Studien har som mål å besvare problemstillingen: ... -
«Ikke tenk på at det blir feil – bare fortsett å prøve!» Om sent ankomne ungdommers erfaringer med språk- og fagopplæring i norsk grunnskole og videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om sent ankomne ungdommer i norsk skolekontekst. Den kvalitative intervjuundersøkelsen tok utgangpunkt i en todelt problemstilling som søkte svar på hvilke erfaringer sent ankomne ungdommer har ... -
"Jeg føler du får god trim for hjernen" - En studie av tre niendeklassingers bruk av litterær kompetanse i arbeid med en lengre abstrus tekst i norskfaget
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med dette kvalitative masterprosjektet er å undersøke hvilke uttrykk for litterær kompetanse som kommer til syne hos 9. klassinger i arbeid med en krevende, abstrus tekst i norskfaget. Prosjektets premiss ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering.
(Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ...