Browsing Studentoppgaver (Lesesenteret) by Title
Now showing items 55-74 of 79
-
Meir enn lesing for kosen - Lærarar sin bruk av Bokslukrprisen som ein del av leseopplæringa på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne studien har vore å undersøkje korleis Foreningen!les sin Bokslukarpris bidreg til leseopplæring på mellomtrinnet. Masteroppgåva svarer på kva slags tilnærming til lesing av skjønnlitteratur nettressursen ... -
Modelltekst og felles tekstskaping i 1.klasse – en støtte når elevene skal lære å skrive
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å utforske hvordan bruk av modelltekst i førskrivingsfasen påvirker elevtekster i 1.klasse. Problemstillingen jeg ønsket svar på var Hva skjer med elevtekstene til elever på 1.trinn når ... -
Motivasjon for skriving i norskfaget Korleis opplever elevar i 9. klasse motivasjon for skriving i norskfaget, når dei får skrive barnebøker til barnehagebarn?
(Master thesis, 2024)Som norsklærar i ungdomsskulen er eg oppteken av skriving. Eg har eit ynskje om å leggje til rette for engasjement, og vil gje elevane skriveoppgåver dei finn meinig i. Hausten 2023 fekk elevane i 9. klasse ved skulen der ... -
Nasjonale prøver i lesing – et nyttig verktøy, men nyttig til hva? En studie om ungdomsskolelæreres bruk av nasjonale prøver i undervisningsplanlegging og i undervisning
(Master thesis, 2021)Målet for denne studien var å undersøke hvordan nasjonale prøver i lesing brukes av lærere som opplever prøvene som nyttige når de planlegger leseundervisning og hvordan de bruker resultatene og prøvene i undervisningen. ... -
Nasjonale prøver i lesing – et verktøy i skoleutvikling?
(Master thesis, 2024) -
«Når du les, føler du nesten at setningane berre angrip deg med kjensler.» Ein studie av korleis elevar på 10. trinn viser metalingvistisk forståing i samtalar om og skriving av tekstar.
(Master thesis, 2022)Metaspråkleg kompetanse står sentralt i læreplanen og blir òg sett på som viktig for djupnelæring. Med bakgrunn i eit ønske om å rette fokus mot grammatikk og metalingvistisk forståing i samband med tekstarbeid, vil den ... -
"Noen er sånn på Mars, og noen er på Månen" - en kvalitativ studie om utforskende arbeid med skjønnlitterære tekster på 10.trinn
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke utforskende arbeid med skjønnlitterære tekster gjennom problemstillingen “På hvilke måter uttrykker elever på 10.trinn sin litterære kompetanse i utforskende gruppesamtaler ... -
"Noen ganger sitter jeg lenge og tenker, denne gangen kjørte jeg på." En studie av hvordan sjangerpedagogikken kan brukes i eksplisitt skriveundervisning på 6. trinn når elevene skriver argumenterende tekster.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan man med utgangspunkt i sjangerpedagogikken, kan legge opp til en undervisning som imøtekommer behovet for eksplisitt skriveundervisning. Problemstillingen er som følger: Hvordan bruke ... -
Produksjon av multimodale tekster i filmprosjekt på 6. trinn
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med studien har vært å undersøke hvordan elever i 6. klasse designer filmer ved adaptasjon av en novelle, gjennom å studere valg av handlingselementer og semiotiske ressurser. Problemstillingen for ... -
«Skal vi leke i morgen og?» En kvalitativ undersøkelse av rammelekens mulighet til å skape engasjement og motivasjon for skriving.
(Master thesis, 2023)I begynneropplæringen er det mulig å benytte lek som metode for å skape engasjement og motivasjon. Til tross for dette viser forskning at leken blir lite brukt i skolen, og det gjelder spesielt rammelek. Grunnen til at ... -
Skjønnlitterære tekstvalg på ungdomstrinnet etter LK20 En kvalitativ studie av norsklæreres beskrivelser og begrunnelser
(Master thesis, 2023)Det eksisterer lite kunnskap om hva slags skjønnlitterære tekster som blir lest i norskfaget og hvorfor de blir valgt etter innføringen av den nye læreplanen høsten 2020. Formålet med denne studien har vært å skape en ... -
Skolens lesediskurs - en kvalitativ studie av hvordan erfarne lærere på mellomtrinnet snakker om lesing
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få kunnskap om språklige maktstrukturer i skolen som bidrar til å opprettholde, bryte ned eller bygge opp forståelser av hva lesing er. Dette undersøkes ved å bruke en kvalitativ forskningsmetode. ... -
Skolestarterne som språkforskere og skrivere
(Master thesis, 2022)Formålet mitt med denne studien har vært å prøve ut en mer funksjonell tilnærming til skriftspråket. Jeg ønsket også at vi basert på disse erfaringene skal gå fra en mer tradisjonell tilnærming til skriving til en ... -
To sider av same sak - studie av kva som er likt og kva som er ulikt innan sidemålsundervisning i to språkområde
(Master thesis, 2023)Formålet med denne kvalitative masterstudien var å undersøke kva som var likt og kva som var ulikt i sidemålsundervisninga på to ungdomsskular i to ulike språkområde. Forskingsspørsmåla tok opp lærarane sitt syn på sidemål, ... -
Ungdomsskoleelever sin motivasjon for lesing i norskfaget
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å få innsikt i hvordan ungdomsskoleelever opplevde sin egen motivasjon for lesing i norskfaget. Lesing som grunnleggende ferdighet står sentralt i vårt tekstbaserte samfunn. Det har ... -
Utforskende lesing av sakprosa på mellomtrinnet. En kvalitativ studie av hvordan lærere i et profesjonsfaglig fellesskap på mellomtrinnet forstår utforskende lesing av sakprosa i norskfaget
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av norsklæreres forståelser av utforskende lesing av sakprosa på skolens mellomtrinn. Problemstillingen er: Hvilke forståelser av utforskende lesing av sakprosa i norskfaget ... -
Utprøving av Skriveprøvens vurderingsverktøy - en aksjonsrettet studie med et utvalg lærere på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteroppgaven er å undersøke om Skriveprøvens vurderingsverktøy kan medvirke til å skape et felles språk om vurdering på mellomtrinnet, et tema det har vært lite forskning på. Studiens problemstilling er: ... -
«Var Molvik full?» En kvalitativ enkelcasestudie som undersøker hvordan elever på 10. trinn utforsker det klassiske verket «Vildanden»
(Master thesis, 2023)Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i hermeneutikk, resepsjonsteori og didaktikk, og det er elevenes forståelse og utforsking av det klassiske stykket «Vildanden» som får spille førstefiolin i studien. Med ...