Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNielsen, Ingrid
dc.contributor.authorHisken, Marianne
dc.date.accessioned2021-11-24T16:51:21Z
dc.date.available2021-11-24T16:51:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80580565:23997831
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831354
dc.description.abstractDenne avhandlingen tar for seg dikt av samtidsforfatteren Tone Hødnebø. Jeg har analysert fem dikt som er hentet fra tre av Hødnebøs diktsamlinger: «I» fra Larm (1989), «Lysskye affærer» fra Pendel (1997) og «BYGNINGEN KRENGER», «NÅR DU KOMMER HJEM» og «MEN ALT» fra Stormstigen (2002). De fem diktene omhandler drømmer, og det er nettopp drømmer som står sentralt i problemstillingen. Problemstillingen jeg har arbeidet ut fra, er: Hva skaper «drømmediktene» til Tone Hødnebø? For å svare på problemstillingen har jeg tatt utgangspunkt i Sigmund Freuds arbeid med drømmer, og jeg bruker særlig hans begreper, «forskyvning», «fortetning» og det uhyggelige for å forklare hva som skapes i diktene. I tillegg bruker jeg Otto M. Rheinschmiedt, en psykoanalytiker i tradisjonen etter Freud, sine tanker om drømmer som multitemporale. Maurice Blanchot bidrar med et litteraturfilosofisk perspektiv på drømmer, der det er særlig hans idéer om drømmer som noe som eksisterer på «utsiden», det stedet der «alt har forsvunnet» trer frem og der den sovende ikke finner hvile, som blir viktig. Metodekapitlet omhandler den analytiske prosessen rundt analysen av diktene. Diktene til Tone Hødnebø er særdeles knappe og gåtefulle, og har krevd at arbeidet med analysene måtte gjøres i ulike faser, noe som har vært en tidkrevende prosess. I denne avhandlingen er jeg ikke opptatt av drømmenes latente betydning, men den manifeste. Det vil si at jeg har forholdt meg til hvordan diktene som dikt fremstiller drømmer, og ikke drømmenes underliggende betydning. Analysene har vist at hvert drømmedikt skaper noe som er helt unikt, nemlig svimmelhet i diktet «BYGNINGEN KRENGER», uhygge i diktet «NÅR DU KOMMER HJEM», fortetning i diktet «I», en form for endeløshet i diktet «MEN ALT» og avmakt i diktet «Lysskye affærer». Likevel har diktene til felles at de skaper uhyggelige rom, situasjoner relasjoner og hendelser. I oppgavens drøftingsdel knyttes analysene til perspektiver fra Freud og Blanchot, med særlig vekt på det uhyggelige.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDrømmenes poetiske skapelse En studie av fem «drømmedikt» av Tone Hødnebø
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel