dc.description.abstract | Gjennom studieløpet vårt har vi undret oss over hvordan barnehagelærere jobber helsefremmende i barnehagen, og hvilken rolle de har i den. Vi undersøkte dette ved bruk av kvalitativt intervju og valgte følgende problemstilling:
“Hvordan jobber barnehagelærer helsefremmende i barnehagen i fysisk fostrings perspektiv?” - med fokus på aldergruppen 3-6 år og i barnehagens uteområde.
Vi har sett på ulike tilnærminger, teorier, forskning og rapporter for å danne oss en forståelse om hvordan barnehagelærer jobber helsefremmende i barnehagen. Vi har deretter presentert våre funn og drøftet dem i lys av teorien vi har brukt. Vi har kommet frem til at barnehagelærere spiller en stor rolle i det helsefremmende arbeidet, både når det kom til voksenrollen, og hvordan de jobber med barn for å danne gode helsevaner, oppmuntre til kroppslig lek og sørge for at alle barn opplever bevegelses glede og mestringsfølelse. | |