Bruken av digitale verktøy i språk- og tekstarbeidet i barnehagen.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2984783Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Til min bacheloroppgave har jeg forsket på hvordan digitale verktøy kan bli brukt i arbeidet med språk og tekstforståelse i barnehagen. Jeg har også undersøkt hvilket syn og kunnskap personalet i barnehagen har. Medietilsynet sin rapport viser til at digitale verktøy påvirker flere barns hverdag (Medietilsynet, 2021, s. 6-7). Dette viser at flere barn har erfaring hjemmefra når det kommer til digital kompetanse. Barnehagen skal være en arena for lek og læring, og siden digitale verktøy påvirker flere barn, kan læring om digital kompetanse være en viktig faktor i barnets liv. Digitale verktøy har åpnet for nye måte å utføre det pedagogiske arbeidet i barnehagen. De siste årene har det blitt utviklet flere digitale verktøy rettet mot barn og språkutvikling. Dette gjør at barnehagelæreren trenger digital kompetanse for å vurdere og reflektere over om digitale verktøy kan bidra positivt på det pedagogiske arbeidet. De siste årene har det blitt forsket en del på effekten av digitale verktøy, men forskningen er fortsatt relativ ny (Jæger et al., 2019, s. 13). Ved dette i bakhånd mener jeg derfor at å forske på digitale verktøys påvirkning på språk- og tekstforståelse, kan være både nyttig og spennende.