Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrøsvik, Kristin
dc.contributor.authorLande, Hilde-Gunn
dc.date.accessioned2022-03-11T16:52:16Z
dc.date.available2022-03-11T16:52:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:100270683:101761497
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984834
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven handler om hvordan barnehagelærere opplever sin rolle i forhold til støy og livsmestring. Denne problemstillingen har jeg belyst gjennom kvalitative intervju med tre barnehagelærerstudenter som i tillegg til studiet jobber som pedagogiske ledere. Empirien fra intervjuene har jeg drøftet opp mot eksisterende teori om støy, støymestring, livsmestring og bærekraft. Funnene viser at støy er en reell utfordring i barnehagehverdagen, og at informantene har erfart støyrelaterte plager blant både voksne og barn. Mine informanters valg av støymestring avviker noe fra det eksisterende faglitteratur beskriver, men min konklusjon er at barnehagelærere praktiserer støymestring som livsmestring, og at de videreformidler sine mestringsstrategier i form av dannelse til barna. Barnehagelærernes rolle i forhold til støy og livsmestring er utfordrende hvis de ikke har gode fysiske og organisatoriske rammer i hverdagen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleStøy og livsmestring i barnehagen Hvordan oppleves barnehagelærerens rolle i forhold til støy og livsmestring?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel