Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRotondo, Damiano
dc.contributor.authorGrindalen, Jonas
dc.date.accessioned2022-03-17T16:52:21Z
dc.date.available2022-03-17T16:52:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:78983214:34593461
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985972
dc.description.abstractSpillbasert læring har vist seg til å være et effektiv verktøy for pedagogiske formål, og har vist en positiv effekt ved studenters motivasjon. Formålet med denne avhandlingen var å designe et pedagogisk kortspill, med mål om høynet motivasjon og kunnskap av grunnleggende konsepter innen reguleringsteknikk. Med ELE320 - Reguleringsteknikk som bakteppe, var konsepter som dynamiske systemer, system karakteristikk, transferfunksjoner og tilbakekoblet regulering implementert som spillbare kort. Kortspillet var splittet opp i to spillbare faser: analyse av kontrollsystemer og tilbakekoblet reguleringssløyfer. Gjennom bruk av MATLAB kan spillere simulere systemer og utføre analyse av reguleringssystemer, spesifisert av spillets oppdrag eller kort effekter. Innledende vurdering og testing ga grunnlag for at kortspillet har potensial til å være et engasjerende og lærerikt verktøy.
dc.description.abstractGame based learning has emerged as an effective tool for educational purposes, and has shown a positive effect in student motivation. The purpose of this thesis was the design of an educational physical card game, with the aim of enhancing student motivation and perception of basic control theory concepts. With the backdrop of the introductory control theory course ELE320 - Reguleringsteknikk, core concepts such as dynamic systems, system characteristics, transfer functions and feedback control were implemented onto playable cards. The card game was split into two different playable phases: plant analysis and closed feedback control, respectively. Through the use of MATLAB, players can simulate systems and perform control system analysis specified by the game's missions or card effects. Preliminary assessment lead to the conclusion that the card game has the potential to be an engaging educational tool.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleDevelopment of a game as a tool for enhancing learning of control theory
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel