dc.contributor.author | Abrahamsen, Jone Sinnes | |
dc.date.accessioned | 2015-09-10T07:19:26Z | |
dc.date.available | 2015-09-10T07:19:26Z | |
dc.date.issued | 2015-06-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/299212 | |
dc.description | Master's thesis in Sports and physical education | nb_NO |
dc.description.abstract | Hensikt: Denne studien har sett på sammenhengen mellom aerob kapasitet og objektivt målt aktivitetsnivå og skoleprestasjoner hos norske 10 åringer.
Metode: Dette er en tverrstnittstudie, hvor utvalget bestod av 445 femteklassinger fra 9 skoler i Stavanger kommune som deltok i prosjektet Aktiv Skole. Aerob kapasitet ble målt ved hjelp av en indirekte løpetest (Andersen-testen) og aktivitetsnivået ble registrert av Actigraph GT1M/GT3X akselerometer i syv sammenhengende dager. Akademisk prestasjon ble målt ved hjelp av standardiserte tester i matematikk, norsk og engelsk.
Resultat: Det var en signifikant sammenheng mellom resultatene fra matematikk og aerob kapasitet (r = 0.17, p < 0.01). Akademisk prestasjon i matematikk var signifikant bedre for barn som hadde høyere aerob kapasitet enn de som hadde lavere (10 – 15 %, p < 0.01). Det var også signifikant lineær assosiasjon mellom med aerob kapasitet og matematikk, hvor elevene økte poengsummen i matematikk med 3 poeng for hver 100 meter lenger løpt på Andersen-testen. Det var en negativ korrelasjon mellom aktivitetsnivå (tellinger per minutt) og nasjonale prøver ( r = -11 til -0.17). Det var også en assosiasjon mellom MHFA og matematikk, hvor elever økte med 2 poeng hvor hver økning på 10 minutter av MHFA per dag.
Konklusjon: Barn med høyere aerob kapasitet hadde signifikant bedre resultater i matematikk, men ikke norsk eller engelsk. Dette betyr at en økning av barns aerobe kapasitet kan ha en potensielt forbedrende effekt hos barn til å øke læringen på skolen. I forhold til fysisk aktivitet er det bra for barn, men utover en viss mengde går det utover deres akademiske prestasjon.
Nøkkelord: aerob kapasitet, aktivitetsnivå, akademisk prestasjon, barn | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015; | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | aerob kapasitet | nb_NO |
dc.subject | akademisk prestasjon | nb_NO |
dc.subject | aktiv skole | nb_NO |
dc.subject | fysisk aktivitet | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | idrett | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.title | Aktiv skole – sammenhengen mellom fysisk form og akademiske prestasjoner hos 10 åringer | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |