Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAbrahamsen, Jone Sinnes
dc.date.accessioned2015-09-10T07:19:26Z
dc.date.available2015-09-10T07:19:26Z
dc.date.issued2015-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299212
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractHensikt: Denne studien har sett på sammenhengen mellom aerob kapasitet og objektivt målt aktivitetsnivå og skoleprestasjoner hos norske 10 åringer. Metode: Dette er en tverrstnittstudie, hvor utvalget bestod av 445 femteklassinger fra 9 skoler i Stavanger kommune som deltok i prosjektet Aktiv Skole. Aerob kapasitet ble målt ved hjelp av en indirekte løpetest (Andersen-testen) og aktivitetsnivået ble registrert av Actigraph GT1M/GT3X akselerometer i syv sammenhengende dager. Akademisk prestasjon ble målt ved hjelp av standardiserte tester i matematikk, norsk og engelsk. Resultat: Det var en signifikant sammenheng mellom resultatene fra matematikk og aerob kapasitet (r = 0.17, p < 0.01). Akademisk prestasjon i matematikk var signifikant bedre for barn som hadde høyere aerob kapasitet enn de som hadde lavere (10 – 15 %, p < 0.01). Det var også signifikant lineær assosiasjon mellom med aerob kapasitet og matematikk, hvor elevene økte poengsummen i matematikk med 3 poeng for hver 100 meter lenger løpt på Andersen-testen. Det var en negativ korrelasjon mellom aktivitetsnivå (tellinger per minutt) og nasjonale prøver ( r = -11 til -0.17). Det var også en assosiasjon mellom MHFA og matematikk, hvor elever økte med 2 poeng hvor hver økning på 10 minutter av MHFA per dag. Konklusjon: Barn med høyere aerob kapasitet hadde signifikant bedre resultater i matematikk, men ikke norsk eller engelsk. Dette betyr at en økning av barns aerobe kapasitet kan ha en potensielt forbedrende effekt hos barn til å øke læringen på skolen. I forhold til fysisk aktivitet er det bra for barn, men utover en viss mengde går det utover deres akademiske prestasjon. Nøkkelord: aerob kapasitet, aktivitetsnivå, akademisk prestasjon, barnnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectaerob kapasitetnb_NO
dc.subjectakademisk prestasjonnb_NO
dc.subjectaktiv skolenb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.titleAktiv skole – sammenhengen mellom fysisk form og akademiske prestasjoner hos 10 åringernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge